Annons

Arkelstorps-korset förbryllar – ovanligt olycksdrabbad: ”Svårt”

Smäll på smäll har ljudit i fyrvägskrysset. Och när det smäller kan det vara ordentligt.
Vissa är förvånade att korsningen är så olycksdrabbad – sikten är trots allt bra.
– Det är lite av ett mysterium, säger Göran Larsson, stationschef vid Arkelstorps brandstation.
Arkelstorp • Publicerad 30 september 2024
Göran Larsson, stationsbefäl i Arkelstorp. Här står han vid den olycksdrabbade vägkorsningen.
Göran Larsson, stationsbefäl i Arkelstorp. Här står han vid den olycksdrabbade vägkorsningen.Foto: Lasse Ottosson

En lång raksträcka med 80-skyltar korsas av en 70-väg och en 40-väg.

På pappret ser det inte ut som en plats där fordon gång på gång skulle krocka. Ändå är så fallet. Det smäller i fyrvägskrysset Allarparsvägen/ Mjönäsvägen/ Näsumsvägen/ Värestorpsvägen.

Annons

Enligt räddningstjänstens statistik har det varit sex trafikolyckor av varierande grad i korsningen från år 2016 till mitten av år 2024.

En trafikolycka i krysset i mitten av maj år 2024.
En trafikolycka i krysset i mitten av maj år 2024.Foto: Mikael Persson

De som är först på plats då det larmas om en olycka här är deltidsbrandmän från Arkelstorps brandkår. Stationen ligger bara något stenkast bort.

Deltidsbrandmännen bor på orten och enligt Göran Larsson, stationsbefäl, kan det nästan vara svårt att hinna förbereda sig mentalt eftersom brandmännen så fort hinner komma på plats i korset vid en olycka.

Det är god sikt. Ändå smäller det.
Det är god sikt. Ändå smäller det.Foto: Lasse Ottosson

– Man hinner knappt klä sig i bilen. Hjärnan hinner inte riktigt vakna om det är mitt i natten. Det kan vara svårt att stå här och börja stänga, säger han och fortsätter:

– Är det många inblandade och mycket folk så har vi inte bilar så att vi kan stänga av alla vägar. Vi får använda skyltar och blinkande lampor.

Olycka den 6 juli, 2019. Till vänster: bilen med fyra män som voltade. Till höger: en kvinnlig förare satt i denna bil.
Olycka den 6 juli, 2019. Till vänster: bilen med fyra män som voltade. Till höger: en kvinnlig förare satt i denna bil.Foto: Polisen

Den senaste olyckan i fyrkrysset inträffade i maj. Många brandmän arbetade på olycksplatsen och fordon fick klippas upp för att räddningstjänsten på ett säkert sätt skulle kunna få ut skadade personer. Fem personer fördes till sjukhus.

Minst en dödsolycka har skett i korsningen, men det var för flera år sedan.

Utöver bilar har såväl lastbilar som mc-förare varit inblandade i olyckor här.

Olycka som inträffat i februari år 2017.
Olycka som inträffat i februari år 2017.Foto: Lasse Ottosson

Göran Larsson tycker att det är lite av ett mysterium att det sker så pass många olyckor på platsen. Sikten går inte att klaga på.

– Men fast vi tycker att korset är jättebra så är det något som gör att det blir olyckor här.

Annons

– Man förstår inte riktigt varför det blir så i en korsning som den här.

Rester från vad som troligen är trafikolyckan i maj i år.
Rester från vad som troligen är trafikolyckan i maj i år.Foto: Lasse Ottosson

Hastigheten har sänkts från 90 till 80 på raksträckan.

– Men det har inte heller hjälpt, enligt Larsson.

Vad är din uppmaning till trafikanter som kör här?

– Uppmärksamhet och lite lagom hastighet. På andra ställen har man sett att de satt upp en skylt om att det är en olycksdrabbad plats. Det vore kanske en idé. Det går kanske att uppmärksamma lite mer.

En olycka år 2017, i maj.
En olycka år 2017, i maj.Foto: Jörgen Svensson

Olika ombyggnationer av korsningen har diskuterats genom åren. En rondell ska också ha varit på förslag enligt Larsson.

– Men det känns ju konstigt att lägga pengar på det på denna sträckan, men kanske en kamera eller många kameror.

Krock mellan minibuss och motorcykel sommaren år 2023.
Krock mellan minibuss och motorcykel sommaren år 2023.Foto: Jörgen Svensson
Stationsbefälet Göran Larsson vid fyrvägskorsningen.
Stationsbefälet Göran Larsson vid fyrvägskorsningen.Foto: Lasse Ottosson

Här saknas innehåll

Sigrid NurboSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons