GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Bilhandlare får in dyra bilar – men inget säljs: ”Håller på att dö ut”

Bilhandlarna har märkt av att allt fler håller hårdare i pengarna.
Dyra bilar lämnas in – och billigare bilar efterfrågas.
– Bilbranschen håller på att dö ut, säger Sami, Hedlunds bil.
Digital Bas 3 mån 3 kr
Stöd oss.För fri lokal journalistik.
Du läser just nu en upplåst artikel. Genom att teckna Digital Bas får du tillgång till alla nyheter på sajten och stödjer vår närproducerade och oberoende journalistik.
Nordöstra Skåne • Publicerad 24 januari 2023 • Uppdaterad 26 januari 2023
Fadi Al Asachram, ägare och försäljare på Härlövs Bilar.
Fadi Al Asachram, ägare och försäljare på Härlövs Bilar.Foto: Privat

Med ett osäkert världsläge och en stundande lågkonjunktur har folk har mindre pengar kvar i plånboken. Det är något som nordöstra Skånes bilhandlare har märkt av.

Bilförsäljningen hos Hedlunds bil i Kristianstad har halverats under det senaste året.

– Under januari månad 2021 och även 2022 sålde vi 20 till 30 bilar, den här månaden har vi sålt tre, säger Sami, bilförsäljare på Hedlunds bil, och fortsätter:

– Det jag är mest rädd för är det att det inte finns några bilar att få tag på. Jag har inte köpt in en bil på två månader.

Från att ha haft runt 30 bilar inne på firman är de nu nere på 16 bilar.

– Både detta året och förra – det är inte sig likt, det är dystert, säger Sami, bilförsäljare på Hedlunds bil.

Albert berättar att sportbilar går sämst, vilket inte är ovanligt för årstiden.
Albert berättar att sportbilar går sämst, vilket inte är ovanligt för årstiden.Foto: Privat

Av de bilar som säljer bäst har det ingenting att göra med märke eller kvalitet det är enbart priset som avgör enligt Sami.

– De som kontaktar oss är ute efter bilar som kostar runt 5 000 till 15 000 kronor. Men vi har inga. Bilbranschen håller på att dö ut, jag vet inte om det kommer att kunna återhämta sig om det fortsätter så här.

Hos Fadi Al Asachram på Härlövs Bilar i Kristianstad råder det en mer hoppfull stämning och affärerna rullar på trots att det är motigt, och kräver vissa speciella åtgärder.

– Jag tar inte ut lika mycket i vinst längre, men säljer fler bilar på det sättet. Det är bättre än inget. Jag säljer runt 30 bilar i månaden.

– Det går upp och ner. Med räntan blir det svårare att sälja bilar på avbetalning. Bilar för ett pris runt 70 000 till 120 000 går bra, det blir svårare med dem över 200 000, säger Fadi Al Asachram.

Albert Miftari, delägare i Area Cars i Hässleholm, har känt av att folk håller hårdare i plånboken.

– Vi har märkt att bilar över 300 000 kronor är tuffare att sälja, nu när det är högre ränta kan det lätt springa iväg med månadskostnaden. Man behöver ha in precis rätt bilar för att få sålt, säger Albert och fortsätter:

– Det kommer in förfrågningar om att sälja sin bil varje vecka. Det är oftare dyrare bilar som de vill byta till billigare, vilket är nytt. Förr har man snarare velat byta upp sig.

Peter Edfors har märkt att färre är intresserade av att köpa en dyrare bil.
Peter Edfors har märkt att färre är intresserade av att köpa en dyrare bil.Foto: ARNE FORSELL

Area Cars startade sin verksamhet för ett och ett halvt år sedan.

– Det var en utmaning, men man ska inte ge upp utan köra hårt. Vi måste köpa in bilar, oavsett lågkonjunktur, men vi håller oss till en lite lägre budget.

Hos Edfors bil har året börjat ganska bra, även om det förra året gick trögare med försäljningen jämfört med tidigare år, berättar Peter Edfors.

– Vi har märkt av kriget, den höjda räntan och elpriserna.

Han konstaterar att fler är intresserade av de lite billigare bilarna.

– Om en familj har två belånade bilar och huslån kan det bli tajt. Då kanske många gör sig av med ena bilen och väljer att åka kommunalt istället.

Agnes MaltesonSkicka e-post
Olivia BirganderSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.