Bygglovschefen om företagarnas kritik: ”Bilden är orättvis”
När Svenskt Näringsliv i onsdags presenterade sin ranking baserad på enkätsvar från företagare fick Kristianstads kommun bottenbetyg när det gäller näringslivsklimat. Av landets 290 kommuner hamnade Kristianstad på rekordlåga plats 252.
Kristianstad har bland annat sjunkit rejält i kategorin ”kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden”.
En återkommande kritik från företagare har i flera år handlat om kommunens bygglovshantering. Inte minst har det funnits stor besvikelse just kring att processerna tar lång tid.
Men de mätningar av företagsklimat som SKR (Sveriges kommuner och regioner) genomför ger en annan bild.
SKR vänder sig enbart till företagare som faktiskt har haft kontakt med kommunen – till skillnad från Svenskt Näringsliv som gör en så kallad attitydmätning. Mätningen resulterar i ett NKI-värde, vilket står för nöjd-kund-index.
År 2020 fick bygglovsavdelningen ett uselt NKI-värde, och även de två följande åren var betyget från företagarna dåliga.
2023 passerades precis gränsen för ett godkänt betyg, och sedan dess har företagarnas inställning till bygglovsavdelningen förbättrats ännu mer.
”Då fick vi mycket kritik, och det var förståeligt. Men nu får vi övervägande positiv respons i den direkta kontakten med företagare”Marie-Louise Gustafsson, bygglovschef i Kristianstad
Enligt den senaste mätningen börjar man nu istället närma sig betyget ”högt”, vilket är det näst högsta.
Det är bygglovschefen Marie-Louise Gustafsson nöjd med. Däremot är hon bekymrad över att det finns en utbredd uppfattning om att bygglovsavdelningen inte gör sitt jobb.
– Det finns absolut kritik som vi har förtjänat. Men just nu tycker jag att bilden är orättvis, säger hon.
Under pandemin var det högt tryck med bygglovsansökningar, som i kombination med rekryteringsproblem skapade längre handläggnings- och uppstartstider än vad lagen tillåter.
– Vi hann inte med och det skapade en snöbollseffekt som tog lång tid att komma tillbaka från. Då fick vi mycket kritik, och det var förståeligt. Men nu får vi övervägande positiv respons i den direkta kontakten med företagare, säger Marie-Louise Gustafsson.
Nu går det betydligt snabbare i bygglovshanteringen. Samtidigt är bygglovschefen orolig att kritiken ska göra det svårare att motivera medarbetarna att fortsätta jobba för att förbättra servicen.
– I verksamheten har det funnits jättemycket engagemang och driv för att komma till en punkt där vi har nöjdare kunder, medborgare och företagare. Det är klart att det blir lite tufft när det är en ensidig bild utåt.
Marie-Louise Gustafsson säger att det är en utmaning att bygglovsavdelningens uppdrag till stor del styrs av en lagstiftning som kan upplevas krånglig och oförutsägbar.
– Vi behöver bli bättre på att förklara vad vi gör och vad man kan förvänta sig av oss, för uppenbarligen uppfyller vi inte förväntningarna, säger hon.