Dagstidningar blir mediehus
Den svenska dagspressen minskade sina upplagor med 2,7 procent. I Skåne redovisade samtliga dagstidningar minussiffror. För att förstå detta så kan man tala om en "samhällsförändrande digitaljournalistisk massrörelse".
På många tidningsföretag är förståelsen stor för vad som sker. Unga läsare ser inte den prenumererade morgontidningen som en självklar nyhetskanal. Förmodligen är det också på samma sätt med nyheter som med kultur. Petter Bengtsson skriver: "Det är ingen djärv gissning att de digitala spelen - inte längre film, serier eller tv - är den för unga mest intressanta och tillgängliga formen av fiktion."
På samma sätt söker unga nyheter. På nätet når de tusentals nyhetskanaler från hela världen genom några snabba musrörelser. På nätet når de inte bara de stora traditionella nyhetsförmedlarna, men också nya alternativa och interaktiva kanaler. Trovärdigheten kanske inte alla gånger den bästa, men efter hand som nyheter kommenteras och ifrågasätts så kan läsaren själv bilda sig en uppfattning om vad som skett och hur man ska förhålla sig till det.
Kristianstadsbladet är mitt uppe i att förändra sig från traditionell dagstidning till ett mediehus med många publiceringskanaler. 2007 tappade vi 400 prenumeranter. Samtidigt ökade vi antalet unika besökare per vecka på nätet med cirka 10 000. Till skillnad från många andra aktörer på internet har Kb en en hög trovärdighet. När en viktig händelse inträffar har vi en organisation som snabbt tar fram och publicerar texter, bilder och i vissa fall filmer av hög journalistisk kvalitet.
Totalt sett når vi fler läsare än någonsin tidigare i Kristianstadsbladets historia.
Vi jobbar aktivt för att nå de unga. Vi gör det genom att satsa på nyheter på internet och i mobiltelefonen. Samtidigt utvecklar vi papperstidningen för att göra den mer läsvärd även för de unga som bor i vårt område.
Ett sådant utvecklingsprojekt är vår satsning på Tivoli. Tillsammans med Surr, kvalificerad nöjes- och kulturjournalistik, unga sporten, nyheter som berör unga läsare och mycket annat i den dagliga tidningen så är vår ambition att unga läsare ska se Kristianstadsbladet som den givna kanalen för lokala nyheter. Våra nyheter är vår styrka. Sedan ska Kb finnas i den kanal som våra läsare önskar: på papper, på internet, i mobilen och i de nya kanalerna som kommer. Jag avslutar som Petter Bengtsson: Den digitaljournalistiska revolutionen har bara börjat", men tillägger att för mig är morgontidningen suverän och unik som nyhetsförmedlare.
Trevlig helg!
Fotnot: Tivoli fick i veckan som en av få svenska dagstidningar pris vid den internationella form- och designtävlingen för dagspress. Maria Nilson som svarar för formen tillsammans med redaktören My Ericson och hela Kristianstadbladets redaktion som hjälper till med tidningen håller världsklass. Jag är otroligt stolt.