De variabla skyltarna får både ris och ros
Trafikanterna ger både ros och ris åt de nya lysande variabla hastighetsskyltarna i Vannebergakorset i Vinslöv.
– Ja, något annat var inte att vänta. Vi på Vägverket är emellertid nöjda och hittills har provet att testa dem varit till belåtenhet från vår sida, kommenterar Björn Ekelund på Vägverket i Kristianstad.
Vägverket satte de variabla hastighetsskyltarna i början på juni 2004.
– Vi ville testa i Vannebergakorset eftersom där är stora trafikströmmar. Den hypotes som vi jobbar med är att man får större efterlevnad av en hastighetsbegränsning när det händer något i korsningen. Meningen med skyltarna är att man endast ska behöva sänka hastigheten om där står någon bil som väntar på att få köra ut på väg 21, annars kör man på i 90 som vanligt, säger han. – Vi har övervägande fått positiv respons från de allra flesta men de finns de personer som är irriterade på hastighetsskyltarna och har framfört synpunkter förklarar Björn Ekelund på Vägverket i Kristianstad.
– Den kritik som lagts fram bottnar i att det har varit lite större köbildning i korsningen än tidigare. Det var tagit längre tid att komma ut på riksväg 21 och jag kan hålla med om att det kanske är så. Jag tror ändå att bilisterna kommer att hålla hastigheten bättre med de nya skyltarna och vi vill testa efterlevnaden av hastighetsskyltarna också i framtiden, säger Björn Ekelund
Enligt Vägverket är det klart att de nya variabla lysande hastighetsskyltarna i Vannebergakorset utanför Vinslöv kommer att sitta uppe på prov fram till 2007. Efter det ska Vägverket bestämma om skyltarna har en framtid i Skåne. Riksväg 21 tillhörde tidigare landets 100 farligaste vägar med tanke på trafikintensiteten och var under många år starkt olycksdrabbad.
– Nu har trenden vänt sedan Vägverket och polisen satte upp kameraskåpen på sträckan mellan Isgrannatorp och Ignaberga. Antalet dödsolyckor och svåra olyckor har minskat drastiskt, förklarar Elisaberth Arnesson, trafiksinspektör vid trafikpolisen Kristianstad.
När försöket med att ha kameraövervakning placerades tretton kamerastolpar längs sträckan. Idag finns det tio sedan två stolpar i Vannebergakorset och en i Kungsborgskorset tagits bort. Hastigheten blivit betydligt lägre.
– Tyvärr har inte kameran på riksväg 21 varit i funktion under sommaren. Det beror dels på att vissa grejor gick sönder, dels att vi haft personalbyte av de som är utbildade på kamerorna. I förra veckan togs kameran i bruk igen och nu fungerar det planenligt igen förklarar Elisabeth Arnesson.
Lars Åström