Deras uteservering försvann med vägarbetet
Grävmaskinerna dånar och anläggningsarbetarna sliter i hettan. Döbelnsgatan har grävts upp, snart ska där komma ny stenläggning så den bättre passar in med de gator som förra året fick ny beläggning.
Men krögaren Mojahed Dawody är inte nöjd. Sedan åtta år driver han Martini, och just nu är det väldigt folktomt på hans krog. I måndags inleddes arbetet, och det ska pågå 5-6 veckor. Arbetet startar därmed samtidigt som utesäsongen just kommit igång.
- Jag har inget emot att de gör gatan fin, det är jättebra. Men jag tycker de kunde ha valt en annan period. Kanske augusti-september, då vi inte är lika beroende av turister och gäster, säger han.
- Det är inte bara uteserveringen det handlar om, utan hela restaurangen. När folk går på avstånd och ser maskinerna och arbetet vågar de inte komma hit. Det gör att vi tappar många lunchgäster, det är bara de mest trogna stammisarna som kommer nu. Och ingen vill sitta här på kvällen med den utsikten. Han lägger ingen skuld på de som jobbar därutanför, tvärtom:
- De gör allt de kan för att hjälpa till och underlätta för mig. Men det är kommunens planering jag ifrågasätter. Varför måste de göra detta just nu?
Mats Augbeck är enhetschef på C4 Teknik, som utför arbetet. Han motiverar det med att de själva fått en sen igångsättningsorder.
- Egentligen skulle den här biten ha byggts om i fjol, när vi gjorde resten. Men i slutet av den etappen fick vi in ett överklagande, där det krävdes att det skulle vara gågata istället.
- Därefter har frågan utretts och det har gjorts trafikmätningar. Vår chef kom fram till att det är för mycket trafik på gatan, och att det behövs in- och utleveranser den vägen, därför ska trafiken fortsätta. De som krävde gågata var just företagen längs med Döbelnsgatan. Men Mats Augbeck påstår inte att det därmed är deras fel att arbetet kom igång så sent.
- Nej, det är det inte. Men arbetet är bokat, vi har folk inbokat och då kan vi inte skjuta på det mer. Det skulle kosta för mycket. Nu försöker vi göra det här så snabbt och smärtfritt som möjligt för företagen längs gatan.
Men Mojahed Dawody förstår inte den förklaringen.
- Det var mer än nio månader sedan vi krävde det, det har funnits gott om tid att ta reda på sådant och göra mätningar. Man kunde ha hunnit med mer om man bara planerat.