Drömskolan – den där alla blir sedda
Han minns själv mycket väl den dag han började skolan. Liksom tusentals barn gör idag gick Sverker Hagman 1962 vid mammas hand för att möta sin nya lärarinna. Utbildningschefens första skolfröken hette Asta Weberg och skolan var Råå södra skola, bara ett stenkast från Öresunds strandkant i Helsingborg. – Det var ett sedvanligt upprop med föräldrarna på plats, minns han. Han minns också alla de gånger han efter skolan satt hemma hos sina föräldrar och berättade sådant som hänt under dagen. – Jag hoppas att alla som börjar skolan idag kommer hem med något spännande att berätta, säger han och uppmanar föräldrar att vara lyhörda för sina barns historier om vad som försigår i skolan. – På så sätt kan man som förälder förbättra möjligheterna att göra skolan till något roligt. För skolan ska vara rolig och spännande, även om det inte kan vara skratt och skoj varje dag. Sverker Hagmans eget intresse för skolan växte i takt med honom själv, något han ser som normalt. – Skolan är en viktig del av livet, men den är inte allt. I den åldern finns det så mycket annat som är roligt. Vid 46 års ålder upptar skolan en betydande del i Sverker Hagmans liv. Efter många års erfarenheter av läraryrket har han bland annat varit rektor för Rosengårdskolan i Malmö. Som lärare lärde han sig värdesätta det allra viktigaste i skolan: mötet mellan pedagog och barn, mötet mellan människor. Som chef för Barn- och utbildningsförvaltningen i Kristianstad vill han arbeta för att alla lärare ska ha möjlighet att ge sina elever uppmärksamhet. – Drömskolan är ett ställe där vi kan ge en garanti att alla elever känner att de får positiv och stärkande uppmärksamhet, säger han och menar att en av de viktigaste delarna i hans arbete är att skapa utbildningsmiljöer där barnen stärker sitt självförtroende, med lärare som är medvetna om vikten av deras person. – Man fokuserar mycket på olika typer av pedagogik idag, men om vi frågar barn vad de tycker om skolan så svarar de ”det är bra, jag tycker om min lärare”. Samtidigt vill han inte ställa för höga krav på lärarkåren. – Det handlar också om en medvetenhet att jag som lärare har rätt att göra fel i skolan. Vi måste skapa en frihet att kunna resonera sig fram till lösningar, säger han. Han ser på läraryrket som ett yrke som ska präglas av just frihet och han menar att Kristianstad har en god skolkultur med hög kompetens. – Det gäller att plocka upp den kompetensen, uppskatta och uppmuntra den. Vi måste skapa forum så att det känns betydelsefullt att vara lärare i Kristianstad, säger Sverker Hagman. Som exempel på ett sådant forum tar han upp de skolutvecklingsgrupper som diskuterar och reglerar läraravtalen. Han inser att det är en stor uppgift han har framför sig. Visionerna för framtiden är många och hans främsta känsla efter två månader i tjänst är en av inspiration och engagemang. – Det är naturligtvis ett svårt uppdrag och i det ligger utmaningen. eva.emmelin @kristianstadsbladet.se Fakta/Sverker Hagman n Yrke: Ny chef för Barn- och utbildningsförvaltningen i Kristianstad Ålder: 46 Född: I Helsingborg Bor: Lomma Familj: Hustrun Monika och två döttrar Intressen: Musik, läsa, samhällsfrågor, natur, segling och familjen