Elev stängdes av från Axonaskolan
Exakt vad som orsakade avstängningen för någon vecka sedan råder det delade meningar om. Enligt föräldern har pojken och några kamrater stått inne på en toalett och tänt tändstickor som de kastade i toalettstolen.
Med hänvisning till personalens och de övriga elevernas säkerhet stängdes pojken av från skolan. Händelsen rapporterades också till polisen.
–Skolan sa att ett sådant beteende inte tolereras, förklarar pappan till pojken. Det kan jag förstå, men det måste finnas ett resonemang kring vad som hänt. Pappan är besviken över det inträffade och över skolans agerande.
Att pojken har det neuropsykiatriska funktionshindret ADHD påtalades redan i ansökan till skolan.
Det var också en av anledningarna till att föräldrarna ville att han skulle gå på Axonaskolan, som satsar på småskalighet och mycket utomhusaktiviteter.
–Vi hoppades att han skulle må bättre i en mindre klass och att hans svårigheter till koncentration skulle minska om han fick rasa av sig, säger pappan.
Det var heller inga problem vid antagningen. Men något särskilt stöd till pojken blev det inte.
–Jag tror att Axonaskolans grundare har varit lite naiva i sina förhoppningar om hur skolan skulle fungera. Skolmiljön idag är rätt tuff och det går inte vända ungarna på en femöring. Eller så vill de bara att ”A-barn” ska gå på skolan, säger pappan. Håkan Strandberg är huvudman och grundare av Axonaskolan. Han vill, med hänvisning till sekretess, inte gå in på några detaljer i ärendet. Han bekräftar dock att pojken har stängts av.
–Men inte för gott. Vi kallade honom och föräldrarna till ett möte efter några dagar, men en timme före träffen ringde föräldrarna och meddelade att pojken flyttats tillbaka till sin gamla skola.
Men har ni verkligen rätt att stänga av en elev på det här viset?
–Ja, om det är fara för annan kan man göra det, tycker jag, säger Håkan Strandberg. I det här fallet var det en nödvändig åtgärd.
Ni visste om att pojken hade ADHD. Trots det har ni enligt föräldrarna inte gett eleven något stöd?
–Vi har lagt ner mycket tid på den pojken, säger Strandberg.
Har ni hunnit det, med tanke på att ni redan efter tre veckor stänger av och polisanmäler honom?
–Vi har haft individuella samtal och haft möten med föräldrarna. Jag har också hämtat en förälder vid ett tillfälle.
Har ni kopplat in elevvård i form av kurator, psykolog eller liknande?
–Nej, vi hann aldrig så långt i det här fallet, säger Håkan Strandberg. Pojkens pappa har skrivit till barn- och utbildningsförvaltningens chef Jan-Åke Carlsson, bland annat för att få veta om Axonaskolan hade rätt att stänga av sonen från undervisningen.
Svaret på den frågan är ett klart nej.
–Avstängning av elever på grundskolan får inte förekomma, förklarar undervisningsrådet Lennart Linde på Skolverket. Det framgår klart i grundskoleförordningen, som även fristående skolor har att följa.
Lennart Linde påpekar att eleverna har skolplikt. Med det följer att de också har rätt till undervisning. Istället för avstängning borde skolan därför ha samlat till en elevvårdskonferens, och i övrigt följt de regler som finns när det gäller disciplinära åtgärder mot elever.
Hur skolverket agerar om en anmälan kommer in är oklart. En möjlighet är att genomföra en tillsynsutredning på skolan.
–Men i första hand tar vi kontakt med rektorn på skolan för att få en klar bild av händelsen, säger Lennart Linde.
matti.stenrosen
@kristianstadsbladet.se