Eleverna tipsar: Gör mer reklam för utbildningen
Förmodligen var det därför hon först hamnade på fordonsprogrammet. Där hamnade också Rickard Söderström från Tollarp, jämngammal med Johanna. – Jag gick ett år på fordonsprogrammet först, men insåg att det inte var någonting för mig. Han sökte trädgårdslinjen eftersom han är intresserad av stensättning och anläggningsarbeten. På trädgårdslinjen delar eleverna sin tid ganska jämnt mellan praktik och teori. För Rickard är det Garden Service i Tollarp som lockat mest hittills. Vad det blir när det sista läsåret är slut vet han inte. Men han hoppas förstås att praktiken ger goda kontakter. Johanna sökte sig till Önnestad för att få syssla med snittblommor, att driva upp dem. Vad som väntar efter skolan vet hon inte i nuläget. Men hon kan vara ganska säker på att få jobb. Det vet rektorn, Barbro Edlund. – Alla har jobb när de går ut – om de vill, säger hon. Andreas Persson från Osby och Emma Persson från Tyringe är två av de tio som sökt sig till naturbruksgymnasiets jordbruksinriktning. Andreas, 18, har gjort en sejour tidigare, som han aldrig fullföljde. Nu är han tillbaka och läser de kurser han inte redan har godkänt i. – Jag var inte så motiverad när jag gick förra gången. Men det är han nu. Och han funderar framåt. Jobb på gårdar i närheten av hemmet har väckt intresset. Kanske siktar han på att så småningom bli lantmästare, om betygen blir tillräckligt bra. Visst gillar han djur, men det är nog mer traktorerna och andra maskiner som lockar honom. Han tycker att utbildningen är perfekt, eftersom många praktiska övningar ingår. – Man sitter inte bara inne. Emma är 15 år och har sitt hem i Tyringe. Till skillnad från Andreas, som pendlar varje dag mellan Osby och Önnestad, bor hon på skolan i veckorna. Hemma bor hon på en bondgård med grisar. Intresset för lantbruk och djur har grundlagts där. – Jag vet inte riktigt vad jag vill bli när jag är färdig. Men jobb på någon gård blir det, antagligen, säger Emma. Ingen av dem har några bra tips om hur man får fler att söka utbildningarna som finns. De konstaterar i stället att det inte behöver vara en nackdel att klassen är liten. – Man lär nog känna varandra bättre, och man kan få mer hjälp. gunilla.ingels@kristianstadbladet.se