GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Emma är ambassadör för Kristianstad

Fler och fler hittar inspiration och tips hos influensers. Detta har Kristianstad kommun anammat under en längre tid och tar nu hjälp av den lokala influensern Emma Jönssons från Balsby med sina 22 000 följare för att marknadsföra kommunen.
Publicerad 23 juni 2022
Paddla kanot i Helge Å stod på programmet för Emma.
Paddla kanot i Helge Å stod på programmet för Emma.
Hela familjen är med när Emma jobbar.
Hela familjen är med när Emma jobbar.
Emma Jönsson är nu även ambassadör för Kristianstad kommun.
Emma Jönsson är nu även ambassadör för Kristianstad kommun.

Det är en solig dag när vi träffar Emma Jönsson med sin familj i Tivoliparken. Nu ska det paddlas kanot i Vattenriket och barnen är ivriga att komma iväg, samtidigt som Emma ska fotografera och dokumentera vad som händer.

– Det var Ulrika Fasth på Tillväxtenheten på Kristianstad kommun som kontaktade mig och undrade om jag ville inleda ett samarbete. De har anlitat influensers utanför Kristianstad tidigare för att visa vad man kan uppleva i kommunen och efter att ha följt mig ett tag undrade de om jag var intresserad, säger Emma.

Emmas familj består av sambon Henrik och barnen Julius, Vincent och Estelle. De är en aktiv familj som tycker om att göra saker tillsammans. Detta hade Ulrika Fasth på Kristianstad kommun sett på Emmas instagramkonto @homeofemma och tyckte Emma skulle passa bra in i de aktiviteter som kommunen ville marknadsföra.

– Kommuninvånarna ser ju ofta inte vad vi gör och vad som ligger bakom vårt arbete. Genom att samarbeta med olika influensers så når vi ut och hittar nya målgrupper och vi vet vilka vi vill nå ut till. Att arbeta med influensers är ett ömsesidigt arbete. Vi ska matcha influenserns flöde och de tackar inte ja om de inte kan stå för det vi vill att de ska förmedla. Så det gäller att man matchar väl, säger Ulrika.

Det är ett digert program som Emma och hennes familj ska hinna med den här helgen. Naturum, Vattenriket, Regionmuseet, Ivö, Kjugekull och Vånga är några av de platser som ska besökas.

– Det är mycket roligare och trovärdigare när någon annan än vi säger vad som är fantastiskt att uppleva i kommunen. Vi vill jobba mer med ambassadörer och mer med det lokala, säger Ulrika.

Vad var det Emma ni fastnade för:

– Vi tycker om hennes flöde och vi vill samarbeta med influensers som gör inlägg som vi kan stå bakom. Emma har en fin ton i sin kanal som känns äkta och god. Vi ville börja med tips för barnfamiljer och hade sett att hon hade med sin familj i många inlägg. Och sedan var det ju ett stort plus att hon hade många följare.

Emma, varför tror du så många följer dig:

– Det finns många som har gemensamma intressen med mig som hus, trädgård och familjeliv. Jag försöker att bjuda på vårt privatliv och visa upp vår vardag och ge tips och inspiration.

”Jag tror på att man kan inspirera när någon gör något på riktigt.”
Emma Jönsson

Influensers överlag blir som att man är vänner, man berättar vad man gör, blir mer personligt. Många följare kommer man närmare. Man förmedlar en känsla. Vi gör detta på riktigt inte att det är stagat, därför är det extra kul när barn är med för då blir det naturligt när någon frågar om något i bakgrunden. Många tycker att det är avkopplande att titta på något som är så enkelt som när jag planerat. Jag tror på att man kan inspirera när någon gör något på riktigt.

Några dagar senare när helgen är över så frågar vi Emma hur helgen har gått och vad som var roligast.

– Allt var jättekul, Estelle svarade att hon tycket allt var roligast! Som att få sova över och klappa getterna på Ivö. Allt var väldigt välplanerat och ett aktivt schema och det gillar vi. Att vandra i vingården på Ivö kändes som man var utomlands. Vi hade ju varit på naturum tidigare men inte haft guidade turer. Barnen hade inte paddlat kanot innan och det var så roligt att uppleva vilken natur vi har i Kristianstad. När jag var liten var jag på Kjugekull så det var ju nostalgiskt att komma dit igen nu. Vi tyckte allt var fantastiskt! När man inte har planerat det själv och det blir klockrent. Det blev som en wow surprise för oss och samtidigt kunna tipsa andra om det. Det är en jättebra idé av kommunen och Visit Kristianstad.

Vad var svårast:

– I vanliga fall så filmar jag direkt och lägger ut, nu var schemat så tight så jag fick lägga ut lite på kvällen. Min tanke med detta är att få en känsla av att man var med på resan. Att man fick en glimt av hur det var och man vill ha storyn från början till slut.

Vad har du fått för respons:

– Flera från Kristianstad har skrivit till mig som inte kände till dessa ställen. Att det finns så mycket roligt att göra och se på sin hemmaplan.

Var det självklart att tacka ja till att bli ambassadör för Kristianstad kommun:

– Ja det känns jättekul att få jobba med Kristianstad kommun eftersom jag bor här. Ibland kan man känna att vissa förfrågningar man får inte passar mig och mina följare och då säger jag nej. Men detta var extra roligt.

Ulrika, är ni nöjda med Emmas arbete den här första gången:

– Vi tycket hon gjorde ett magiskt arbete. Man blir ju lätt hemmablind så det är alltid roligt att se något man känner till med någon annans ögon. Vi försökte tänka bredd och samtidigt matcha Emma. Då blir det så äkta det bara går. Vi vill visa upp vilken bredd vi har i kommunen och som i detta fallet passar extra bra för barnfamiljen. Vi vill jobba mer med lokala ambassadörer. Det ger i sin tur många lokala följare och vårt arbete är viktigt för turister som kommer hit och för de som bor här.

Vill man se vad Emma och hennes familj upplevde under sin helg hittar man detta på Emmas instagramkonto @homeofemma och på @visitkristianstad

Carina AdamsbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.