Fastighetstaxering leds från Kristianstad
Från den 1 juli i år skall all skånsk fastighetstaxering att ledas från Kristianstad.
– Vi kommer att ha ett gäng som sitter på Björkem i Kristianstad, och ett i Malmö. 40 personer inom skattekontoret skall på heltid syssla med detta. 20 kommer att finnas i Kristianstad och lika många i Malmö, men det blir från Kristianstad som arbetet skall ledas, förklarar Thomas Rönnerhed, skattekontorschef för Kristianstad som omfattar Ystad, Hässleholm och Simrishamn. Han påpekar att syftet med förändringen är att bedriva en ännu mer kostnadseffektiv verksamhet och säkra så att det blir enhetliga bedömningar för alla dem som är berörda.
Den nya omstruktueringen kommer att innebära en del förändringar.
– Rekryteringen till de nya tjänsterna gör vi internt. Inga uppsägningar kommer att ske. Däremot blir det färre personal på andra kontor, bland annat i Hässleholm och Simrishamn. Folk kommer att flytta in från övriga tio orter i Skåne för att vi skall kunna genomföra den här förändringen. Genom koncentrationen till Kristianstad måste vi också ha tillgång till större lokaler, berättar Thomas Rönnerhed.
Han fortsätter:
– Vi har redan skrivit kontrakt med fastighetsbolaget Skoogs AB i Kristianstad om att ta över ett våningsplan i ett grannnhus där Skoogs själv har haft verksamhet sedan halvårsskiftet.
Där kommer de som ska syssla med fastighetstaxering att sitta och jobba Skattekontoret i Skåne har sammanlagt tolv kontor i länet.
De ligger i Kristianstad, Eslöv Helsingborg, Hässleholm, Klippan, Landskrona, Lund, Malmö, Simrishamn, Trelleborg, Ystad och Ängelholm.
– Det är från dessa orter som fastighetstaxeringen bedrivits.
Nu har regionledningen beslutat att koncentrera verksamheten så att alla typer av skånsk fastighetstaxering från 1 juli skall skötas av två grupper, som jobbar i Kristianstad och Malmö där huvudansvaret ligger på gruppen i Kristianstad, förklarar Thomas Rönnerhed.
Lars Åström
044-18 56 49
lars.astrom@kristianstadsbladet.se