Flygbolag slutar sälja biljetter i Kristianstad
Beslutet kom som en blixt från klar himmel och hade inte föregåtts av några diskussioner eller informationer.
–Det är en märklig historia, men irländarna kör sitt stuk. För oss framstår det som ett knepigt sätt att samarbeta på. Vi gör inte så här i Sverige, men jag tror inte de ändrar på sitt beslut, säger Thomas Bengtsson på Kristianstads Airport.
För bokningsorganisationen i Kristianstad kom beslutet som en överraskning med mycket kort varsel på onsdagen. –Ur passagerarsynpunkt innebär detta mycket sämre service. Att boka biljetter innebär inte enbart att sälja en flygplatsstol. De flesta kunder har fler frågor än så när de ringer för att boka, frågor som personalen på flygplatserna kunde svara på, säger Thomas Bengtsson.
Och för norrmännens del försämras servicen betydligt i och med att de tvingas ringa ett utlandsnummer i Piteå för att telefonboka.
–De är måttligt förtjusta och det kan man ju förstå. Kunderna får en sämre produkt och jag tror inte att bolaget kommer att tjäna på att försämra servicen till de 500000 kunder som dessa tre flygplatser har på Londonflyget per år, menar han. På Kristianstad Airport arbetar åtta personer på serviceavdelningen. Ledningen har inte diskuterat med facket ännu om någon alternativ sysselsättning.
–Det är för tidigt att säga något om framtiden, men det är ju inte uteslutet att det kan påverka antalet tjänster, säger Thomas Bengtsson försiktigt.
lena.timelin
@kristianstadsbladet.se