Förre vd:n vill inte kommentera stämningen
Trots att flygplatsen har skrivit ned skadeståndskravet mot sin förre vd hotas han ändå av en miljonsmäll. Den ansvarsförsäkring han hade som vd täcker bara upp till ungefär 5 miljoner kronor. Flygplatsen Kristianstad Airport (KAAB) kräver honom på 22 miljoner i skadestånd.
Men själv anser han att inga fel har begåtts. Och försöker bevisa att flygplatsens ägare, det vill säga kommunerna och Region Skåne, visste att ett avtal om en garanti skulle tecknas. Detta eftersom deras representanter i den dåvarande styrelsen var informerade.
Ett bevis är i form av det skriftliga beslutsunderlag han gav styrelseledamöterna 29 mars 2006. Där står det klart och tydligt att det finns vissa frågeställningar som behöver belysas.
Bland annat att City Airline ska hyra ett plan för flygningarna och därför vill ha en ekonomisk garanti för de 12 första månaderna.
I sammanfattningen återkommer han till att City Airline "kräver en garanti för en passagerarvolym som vi har synnnerligen goda möjligheter att uppnå".
Skrivelsen visar att styrelsen kände till avtalet, åtminstone dess konstruktion. Även förre ordföranden för KAAB (och dåvarande kommunfullmäktiges ordförande i Kristianstad), den bortgångne Bo Kristiansson, har också sagt att avtalet inte var okänt:
- Ägarna har känt till det. Kommunledningen har känt till det, sa han i en intervju i februari 2007.
Till bolagstämman den sista maj 2007 delade den förre vd:n ut mer underlag, som visar hans bild av "operation City Airline". Där skriver han också att det förts många diskussioner med ägarna och att det funnits krav från dessa sen februari 2006 om att "göra något" åt situationen på flygplatsen. Redan då betonade vd:n att satsning på fler bolag kräver ekonomiskt stöd enligt modell Kullaflyg.
En enhällig styrelse för flygplatsen gav honom också i uppdrag den 31 mars 2006 att slutföra förhandlingarna med City Airline.
Det är ett av skälen till att han inte skulle ha handlat oaktsamt eller vållat flygplatsen skada. I en inlaga till tingsrätten efter stämningen 2008 skriver hans advokat att de bestrider anklagelserna men vill få återkomma med mer svar när KAAB presenterat ytterligare bevis.
Något datum för rättegång har ännu inte spikats - det avvaktas, bland annat i väntan på om City Airline ska stämma KAAB för avtalsbrott.
Thomas Bengtsson vill själv inte uttala sig om stämningen i nuläget:
- Inga kommentarer. Det kommer upp när det kommer upp.