Förslaget möter stort motstånd
nnOm Ivö-färjan skulle avgiftsbeläggas skulle Tobias Gustafsson behöva betala för att komma till jobbet. – Det går inte, säger han och skakar på huvudet åt förslaget till regeringen. Han bor på fastlandet men driver kiosken precis vid färjelägret på Ivö och en eventuell avgift på överfarten tror han skulle kosta honom kunder. – Alla de yngre som kommer hit för att sola och roa sig, de vill inte betala, de skulle åka någon annanstans. För Tobias Gustafsson är det självklart att det ska vara gratis att komma till Ivön, om inte annat så för de förtjänster som turismen bidrar med. – De borde tacka och ta emot för att turisterna vill åka hit över huvud taget, säger han och antyder hur beroende han själv är av turismen. Dessutom tycker han att han redan betalt avgiften genom vägskatten. – I andra länder kostar ju allting, men där har de lägre skatter. Steffi och Andreas Christian har kommit i bil från Tyskland. De är vana vid avgiftsbelagd transport, och tycker det är väldigt bra att det är gratis att komma över sundet till Ivön, där de ska vandra och besöka kalkbrottet och den gamla ruinen. Juli är den månad då flest åker till Ivö, främst campare och turister som gör dagsturer. Hittills i juli har ungefär 800 fordon passerat sundet per dygn. Det är nästan 300 fler än årsgenomsnittet per dag. Det orangea fartyget går i skytteltrafik mellan ö och fastland. Hela tiden ringlar en kö av bilar på vardera sida av sundet. Hans Andersson bevakar trafiken från sin upphöjda plats i fartyget. Han skulle aldrig betala för att åka den lindragna färjan till Ivö. Risken att han skulle behöva det är heller inte stor eftersom han är en av dem som kör den stora båten fram och tillbaka. Hans största oro är den extra arbetsbörda som en avgift på resan skulle innebära. Biljettförsäljningen skulle dra ut på tiden, och han skulle inte klara av jobbet ensam. – Då skulle vi behöva en man till, konstaterar han. Eva Emmelin