GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Hennes kunder är brudar och balens drottningar

Det finns tillfällen i livet då kläderna man har på sig spelar en väldigt stor roll och man absolut inte hittar de plaggen i ens garderob.
Publicerad 23 september 2022
Här vill Cecilia att man ska känna sig sedd och få bra service.
Här vill Cecilia att man ska känna sig sedd och få bra service.
Stort utbud av bröllopsklänningar hittar man på Angeli Lucca.
Stort utbud av bröllopsklänningar hittar man på Angeli Lucca.
Nöjd kund.
Nöjd kund.

När man kommer in i Angeli Luccas lokaler på Studio 11 på Ängamöllan möts man av meter efter meter med klänningar av tyll, spets och siden och ljudet av frasande tyger. Hit kommer långväga kunder som alla har något gemensamt. En stundande dag som kräver något som inte redan finns i deras garderober.

– De flesta som kommer hit är oftast de som ska gifta sig eller gå på bal. Men det finns också de som ska vara gäst på bröllop eller gå på en större fest som vill ha en cocktailklänning eller något annat lite mer festligt som man oftast inte hittar i vanliga butiker, berättar Cecilia Svensson som är ägare av Anglie Lucca.

– Jag har valt att ta in brudklänningar som inte ligger i det allra dyraste segmentet. Mitt sortimentet ligger mellan 3 500- 14 000 kronor. Fest och balklänningar i bättre kvalitet får man räkna på ett pris på 2 500- 4 000 kronor. Det finns även för runt 1 000 kronor men då är det enklare modeller och inte fodrade och så arbetade, berättar Cecilia.

Cecilia ser till att klänningen sitter perfekt på varje kund.
Cecilia ser till att klänningen sitter perfekt på varje kund.

Förutom kläder finns i sortimentet även accessoarer som slöjor, skor och väskor både till brud och fest samt sjalar, fuskpälsar och boleros. Även dopklänningar och näbb och tärnklänningar. Det finns även lite till uthyrning och är då i material som går att göra justeringar i och kunna återställa efteråt.

– På brud ser vi nu mycket bohemiska stilar som grövre spetsar och satin. Långa ärmar börjar komma på klänningarna. Man kan välja om man vill ha två-delat som ser ut som en klänning men där man kan själv bestämma om man exempelvis vill ha en spetstopp eller satintopp med en tyllkjol. Ibland kan man se en klänning som man gillar men man skulle vilja ha andra axelband eller annan urringning och då finns det ett stort utbud att välja på olika överdelar att sätta ihop med olika kjolar för att skapa sig den klänning man vill ha, säger Cecilia och fortsätter:

– På bal är satintyger stort. Vi ser mycket glitter, glam och tyll och det är verkligen dekadensens tid. Nu vill vi glittra och synas och det märks att man inte vill hålla igen. Våra leverantörer vågar mycket. De tittar på de stora modehusen och de är snabba på att haka på trender. Som färgen fuchsia har jag redan på klänningar men läste nu att den spås bli nästa sommars stora färg. Sådant är ju roligt, säger Cecilia.

Cecilia Svensson.
Cecilia Svensson.

Cecilia flyttade in i dessa lokaler på Studio 11, 2020. Ungefär samtidigt som pandemin slog till. Att det var tuffa tider för den som säljer festkläder var bara förnamnet. Men nu är det andra tider och det har snabbt gått från noll till hundra.

”Innan tog man så mycket för givet att gå på fest men nu märks det att folk njuter och uppskattar det på ett annat sätt”

– Det har varit galet hur bra det har gått. Alla har ju skjutit upp sina bröllop och fester och längtat så nu är det som att alla ska gå på fest igen. Man får uppleva så mycket positivitet så det är extra roligt att jobba med detta nu. Innan tog man så mycket för givet att gå på fest men nu märks det att folk njuter och uppskattar det på ett annat sätt, säger Cecilia.

Cecilia har drivit butik i Kristianstad sedan 1992. När hon hittade lokalen på Studio 11 var det precis det hon hade letat efter.

– Jag hade länge tittat efter en lokal som skulle ha gott om utrymme och med bra parkeringsmöjlighet precis utanför. Inte helt lätt att hitta visade det sig men jag trivs jättebra här och kunderna som kommer hit uppskattar läget, säger Cecilia.

I planen finns nu att Cecilia ska börja med bokningssystem på hemsidan. Här ska kunden lätt och smidigt kunna boka in sin tid för att komma och titta och prova och det underlättar både för kunden och för Cecilia då telefonen annars kan gå varm både på vardagar och helger.

Det uppdämda behovet av att gå på fest är stort och nu ska man räcka till med menar Cecilia. Mest hektiskt är det mellan februari och midsommar då är det mycket bläddrande bland galgar och provande av klänningar.

– Nu väntar vi in massor av nya fest, bal och brudklänningar som kommer nu i höst, som är 2023:s kollektioner. Jag tar in så jag har lite i lager det mesta beställer vi efter kundens önskemål. Hur lång väntetid är svårt att säga men oftast tar brudklänningar lite längre tid som upp till någon månad att få hem medan en balklänning kan komma hem på några veckor, berättar Cecilia.

Hon nålar och klipper längd efter kunden (med skor) själv men anlitar sömmerskor till att sy alla ändringar.

– Många blivande brudar börjar ringa i juli om de ska gifta sig nästa år. Då brukar jag be dem vänta till i november då mycket nytt har kommer in men man ska samtidigt inte vänta för länge för det tar ofta lite tid från att börja titta, prova och göra ändringar. Att få se och känna på något i verkligheten ger en annan dimension jämfört med när man bara ser det på Pinterest. Att få hjälpa någon hitta klänningen som man känner sig fin i till en stor dag är nog det roligaste med det här jobbet, säger Cecilia.

Fakta:

Namn: Cecilia Svensson

Företag: Angli Lucca

Adress: Isolatorvägen 11 Studio 11

Yta: 90 kvadratmeter

Hemsida: www.angelilucca.se

Instagram: @angelilucca

Carina AdamsbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.