Idéer för ökad turism flödade i Degeberga
Det var Kristianstads turistbyrå som tagit initiativ till mötet. Syftet var att få nya idéer till hur man kan locka turister till byn. En sak stod helt klar – skyltningen till turistbyrån måste bli bättre. Under förra året var det 1124 som besökte turistbyrån under de tre sommarmånader som den är öppen. – Det är bra att turistbyrån numera är i Tingshuset. Med bättre skyltning och parkering kunde man locka många mer än dem som hittills hittat dit, sade Gorm Wigforss, ordförande Degeberga byalag. Han fick medhåll att Kristianstad kommuns turistchef Tommy Gustavsson. Det var en av de idéer som han tänkte ta med sig i det fortsatta arbetet. – Det vi vill är ju att folk skall stanna vid turistbyrån. Om de stannar här gör de antagligen också något annat i byn, sade han. Alla tjänar med andra ord på en väl synlig turistbyrå. Enligt Tommy Gustavsson är det mycket viktigt att även de lokala krafterna hjälper till för att locka turister till byn. – Byborna kan vara goda ambassadörer för byn och turistbyrån. Men då gäller det att även byborna känner till var den finns, vilket inte har varit fallet hitintills, berättar Tommy Gustavsson. Gorm Wigforss sade att byalaget är berett att upplåta plats i spalterna i Degeberga byblad, för artiklar med temat om vad man som Degebergabo kan göra för turismen. Tillsammans är det inte omöjligt att öka turismen och antalet besökare till turistbyrån. – 5000 är ett fullt rimligt mål, sade Gorm Wigforss. Alla de 12 mötesdeltagarna höll med. jimmy.vulovic @kristianstadsbladet.se