Annons

Ingen fest på ettårsdagen

I morgon fyller Öresundsförbindelsen ett år. Men det blir knappast någon hejdundrande födelsedagsfest. Trafiken över Öresundsbron ligger 15-20 procent under beräknat i år. Den tremiljonte bilen låter vänta på sig, "bara" cirka 2,9 miljoner fordon har kört över bron sedan den invigdes under pompa och ståt. Första halvåret 2001 har man tappat inkomster på uppskattningsvis 142,5 miljon kronor!
Kristianstad • Publicerad 29 juni 2001
Blågul reklam i Danmark. Överallt i Danmark kan man nu se den här blågula reklamen på svenska. Men går budskapet egentligen fram att Öresundsbrokonsortiet vill ha fler resenärer över bron?
Blågul reklam i Danmark. Överallt i Danmark kan man nu se den här blågula reklamen på svenska. Men går budskapet egentligen fram att Öresundsbrokonsortiet vill ha fler resenärer över bron?Foto: 
Sommartrafiken blir ljuset i brotrafiktunneln? Det hoppas i varje fall Öresundsbrokonsortiet. Först efter årets sommartrafik är man beredd att diskutera det ekonomiska utfallet.
Sommartrafiken blir ljuset i brotrafiktunneln? Det hoppas i varje fall Öresundsbrokonsortiet. Först efter årets sommartrafik är man beredd att diskutera det ekonomiska utfallet.Foto: 
Få lastbilar väljer broförbindelser. Lastbilstrafiken har svikit brokonsortiets alla förhoppningar och har inte alls genererat de inkomster som man hade räknat med.
Få lastbilar väljer broförbindelser. Lastbilstrafiken har svikit brokonsortiets alla förhoppningar och har inte alls genererat de inkomster som man hade räknat med.Foto: 

Den 1 juli år 2000 öppnades den sexton kilometer långa Öresundsförbindelsen. Sverige och Danmark knöts samman med hjälp av en 7,8 kilometer lång bro, den fyra kilometer långa konstgjorda ön Pepparholmen och den lika långa tunneln under sjöfartsleden Drogden.

Pris - cirka 18 miljarder danska kronor den dag Öresundsförbindelsen togs i bruk. Och det blev en rivstart. Redan första månaden hade över en halv miljon fordon rullat över bron, 537164 bilar, bussar, lastbilar och motorcyklar för att vara exakt.

Annons

Den 15 juli noterades all-time-high. Då körde 22041 fordon mellan Malmö och Köpenhamn.

Broansvariga jublade och började till och med prata om att kunna betala tillbaka brolånen under kortare tid än de trettio år man planerat det skall ta.

Men sedan har det gått utför.

Julafton låg Öresundsbron mer öde än någonsin. Då passerade bara 2094 fordon – och det var knappast någon tomte med julklappar till brokonsortiet som fanns med bland dem. För i januari och februari doppade trafiken ner mot 158000 och 164000 passager – siffror långt under de prognoser som gjorts. Faktum är att trafiken under de fem första månaderna i år ligger 15-20 procent under vad ansvariga hoppats på. Fram till och med maj hade 973950 fordon passerat åt båda hållen. Och även om man skulle nå upp till den önskvärda junisiffran 350000 fordon (vilket man inte lär göra), kommer det ändå att bli ett rejält halvårsminus. Brokonsortiet har själva satt målet 10400 fordon per dygn första halvåret år 2001 men kommer troligen inte att nå längre än till drygt 1,3 miljon fordon, det vill säga bara 7535 fordon per dygn.

Det innebär ett minus på 518450 fordon!

Som alla förstår innebär det ett rejält avbräck i ekonomin. Med det nuvarande priset för enkelresa på 275 kronor, handlar det om en kännbar förlust redan första halvåret på drygt 142,5 miljon kronor.

– Den siffran vill jag inte kommentera. Det räknestycket får du själv göra. Jag säger inget om den ekonomiska situationen förrän vi är över sommarsäsongen, deklarerar marknadsdirektören Jacob Vestergaard.

Men han erkänner att trafikutfallet har varit långt sämre än förväntat. Dels handlar det enligt Jacob Vestergaard om att den s k integrationstrafiken inte kommit igång i den omfattning som brokonsortiet kalkylerat med, dels tycker han att vare sig politiker, näringsliv eller turistnäring på danska och svenska sidan har marknadsfört sig tillräckligt hos respektive broderfolk.

– Jag menar att om man inte gör några ansträngningar från svensk turistnäring och från svenska företag och butiker för att generera danska kunder, så är det likgiltigt om vi sätter ned priset - man får inte fler människor bara på den grunden.

– Danskarna vet helt enkelt inte varför de har anledning att köra till Skåne.

Annons

Därför har konsortiet själv tagit steg i den riktningen – att tala om vad det finns för turistmål och andra förlustelser i både Skåne och på Själland genom att ge ut kundtidningar på både danska och svenska.

Just nu pågår också en blågul/rödvit reklamkampanj på stortavlor med ett inte helt tydligt budskap. Hur reagerar ni läsare till exempel på:

"Denna poster hänger här i en vecka. Gör du?"

Eller:

"Hejsan, är du här igen?"

Så står det. På svenska. I Danmark. Vad menar dom? I dag erkänner brokonsortiets danske marknadsdirektör också utan omsvep att årets sommartrafik kommer att bli avgörande för framtiden.

– Det är viktigt att vi har den färska sommarsäsongen klar för oss innan vi gör en värdering av trafiken och det ekonomiska utfallet.

– Vi är väldigt spända på resultatet och vet att också färjorna är det.

Jacob Vestergaard menar dessutom liksom andra företrädare för brokonsortiet, att det är fel av massmedia att använda sig av baspriset på 275 kronor i prisdiskussionerna.

– Vi måste bli duktigare själva på att tala om att det finns ett regionalpris som bara är hälften av baspriset. 65000 kunder har redan uppnått det efter avtal med oss men det är inte nödvändigtvis känt i hela Skåne så det skall vi gå ut och berätta bättre om. På fråga varför brobizzavtalen är så korta, bara ett halvt år, hävdar marknadsdirektören att EG: s konkurrensregler sätter käppar i hjulet för längre avtalstider.

Annons

Men allmänheten har föga förståelse för sådana argument så han säger också:

– Vi vill gärna lyssna på våra kunder och undersöker just nu om det går att förlänga avtalsperioderna.

Men räkna inte med att det händer något på den fronten förrän senare i höst.

Några billiga endagsbiljetter är heller inte i sikte just nu om man skall tro marknadsdirektör Vestergaard. Om man skall våga sig på en försiktig summering har alltså inte Öresundsbron blivit den transportmässiga succé som konsortiet och anhängarna förutspått. Men - förbindelsen står ändå för hälften av alla resor över Sundet. 30 procent väljer att köra bil över bron, 21 procent tar tåget (som så här långt är den stora vinnaren), 43-44 procent använder färjorna Helsingborg-Helsingör och cirka fem procent flygbåtarna från Malmö till Köpenhamn.

De mest frekventa broresenärerna tycks vara människor i åldern 25-29 år. Nitton procent i den gruppen kör över dagligen eller nästan dagligen, tjugotvå procent en eller flera gånger i veckan.

Annars är det män mellan 50-59 år som utgör den största enskilda resandegruppen.

Och det är också de som utnyttjar bron mest. 63 procent av brobizzresenärerna är män, bara 37 procent kvinnor. Den riktiga Öresundsbrofloppen är fraktmarknaden. Konsortiet hoppades att femtio procent av den tunga vägtrafiken skulle välja bron - det har än så länge bara blivit hälften.

Brochefen Sven Landelius har i ett nyhetsbrev pratat om att "Tårtan Öresundstrafiken" som man delar med färjor och tåg, skall bli väsentligt större och att det är där man skall hämta framtida ökande intäkter.

Men samtidigt erkänner han att det i rådande konjunkturläge råder stor osäkerhet om hur snabbt och hur stor den ökningen faktiskt blir.

ulf.matson@kristianstadsbladet.se

Annons

Fakta

2,9 miljoner fordon har kört 47 miljoner kilometer över bron första året.

Vägtrafiken har transporterat 8 miljoner passagerare.

45500 tåg har kört 1 miljon kilometer över bron.

Järnvägen har transporterat 5 miljoner passagerare.

En olycka med personskada har inträffat på bron.

Den 4 september år 2000 noterade tågen sin miljonte passagerare.

14 dagar senare nådde biltrafiken dit.

17 januari år 2001 passerade bil 2000000 Lernackens betalstation.

Den 5 juni i år nådde Öresundstågen sin femmiljonte passagerare.

Annons

Personbilar står för 60 procent av vägtrafiken över bron, bussar 47 procent och lastbilar 22 procent.

15 juli år 2000 slogs trafikrekordet på bron då 22041 fordon passerade.

Julafton år 2000 noterades lägsta dagssiffran -- 2094 fordon.Åtta av tio skåningar och sju av tio själlänningar har inga problem hitta i broderlandet.

Fyra av tio skåningar har svårt förstå danska - men bara två av tio själlänningar svenska.

Fem av tio skåningar tycker Danmark är dyrt -– men bara två av tio själlänningar att Sverige är det.

En enkel broresa kostar idag 275 kr. Med brobizz kommer man efter fyra resor ned till 150 kronor. Motorcyklar betalar 150 kronor

ÖRESUNDSBROTRAFIKEN MÅNAD FÖR MÅNAD

ÅR 2000

Juli

från Sverige 258235

Annons

från Danmark 278929

totalt 537164

Augusti

från Sverige 171381

från Danmark 169774

totalt 341155

September

från Sverige 105273

från Danmark 104105

totalt§ 209378

Annons

Oktober

från Sverige 106360

från Danmark 107773

totalt 214133

November

från Sverige 93379

från Danmark 97105

totalt 190484

December

från Sverige 91331

Annons

från Danmark 95994

totalt 187325

ÅR 2001

Januari

från Sverige 79375

från Danmark 79551

totalt 158926

Februari

från Sverige 81862

från Danmark 82773

Annons

totalt 164635

Mars

från Sverige 91569

från Danmark 93176

totalt 184745

April

från Sverige 107206

från Danmark 110421

totalt 217627

Maj

Annons

från Sverige 121290

från Danmark 126727

totalt 248017

Juni t o m 28:e

från Sverige 132783

från Danmark 132802

totalt 265585

Av Ulf Matson 044-18 55 60
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons