Ingen fest på ettårsdagen
Den 1 juli år 2000 öppnades den sexton kilometer långa Öresundsförbindelsen. Sverige och Danmark knöts samman med hjälp av en 7,8 kilometer lång bro, den fyra kilometer långa konstgjorda ön Pepparholmen och den lika långa tunneln under sjöfartsleden Drogden.
Pris - cirka 18 miljarder danska kronor den dag Öresundsförbindelsen togs i bruk. Och det blev en rivstart. Redan första månaden hade över en halv miljon fordon rullat över bron, 537164 bilar, bussar, lastbilar och motorcyklar för att vara exakt.
Den 15 juli noterades all-time-high. Då körde 22041 fordon mellan Malmö och Köpenhamn.
Broansvariga jublade och började till och med prata om att kunna betala tillbaka brolånen under kortare tid än de trettio år man planerat det skall ta.
Men sedan har det gått utför.
Julafton låg Öresundsbron mer öde än någonsin. Då passerade bara 2094 fordon – och det var knappast någon tomte med julklappar till brokonsortiet som fanns med bland dem. För i januari och februari doppade trafiken ner mot 158000 och 164000 passager – siffror långt under de prognoser som gjorts. Faktum är att trafiken under de fem första månaderna i år ligger 15-20 procent under vad ansvariga hoppats på. Fram till och med maj hade 973950 fordon passerat åt båda hållen. Och även om man skulle nå upp till den önskvärda junisiffran 350000 fordon (vilket man inte lär göra), kommer det ändå att bli ett rejält halvårsminus. Brokonsortiet har själva satt målet 10400 fordon per dygn första halvåret år 2001 men kommer troligen inte att nå längre än till drygt 1,3 miljon fordon, det vill säga bara 7535 fordon per dygn.
Det innebär ett minus på 518450 fordon!
Som alla förstår innebär det ett rejält avbräck i ekonomin. Med det nuvarande priset för enkelresa på 275 kronor, handlar det om en kännbar förlust redan första halvåret på drygt 142,5 miljon kronor.
– Den siffran vill jag inte kommentera. Det räknestycket får du själv göra. Jag säger inget om den ekonomiska situationen förrän vi är över sommarsäsongen, deklarerar marknadsdirektören Jacob Vestergaard.
Men han erkänner att trafikutfallet har varit långt sämre än förväntat. Dels handlar det enligt Jacob Vestergaard om att den s k integrationstrafiken inte kommit igång i den omfattning som brokonsortiet kalkylerat med, dels tycker han att vare sig politiker, näringsliv eller turistnäring på danska och svenska sidan har marknadsfört sig tillräckligt hos respektive broderfolk.
– Jag menar att om man inte gör några ansträngningar från svensk turistnäring och från svenska företag och butiker för att generera danska kunder, så är det likgiltigt om vi sätter ned priset - man får inte fler människor bara på den grunden.
– Danskarna vet helt enkelt inte varför de har anledning att köra till Skåne.
Därför har konsortiet själv tagit steg i den riktningen – att tala om vad det finns för turistmål och andra förlustelser i både Skåne och på Själland genom att ge ut kundtidningar på både danska och svenska.
Just nu pågår också en blågul/rödvit reklamkampanj på stortavlor med ett inte helt tydligt budskap. Hur reagerar ni läsare till exempel på:
"Denna poster hänger här i en vecka. Gör du?"
Eller:
"Hejsan, är du här igen?"
Så står det. På svenska. I Danmark. Vad menar dom? I dag erkänner brokonsortiets danske marknadsdirektör också utan omsvep att årets sommartrafik kommer att bli avgörande för framtiden.
– Det är viktigt att vi har den färska sommarsäsongen klar för oss innan vi gör en värdering av trafiken och det ekonomiska utfallet.
– Vi är väldigt spända på resultatet och vet att också färjorna är det.
Jacob Vestergaard menar dessutom liksom andra företrädare för brokonsortiet, att det är fel av massmedia att använda sig av baspriset på 275 kronor i prisdiskussionerna.
– Vi måste bli duktigare själva på att tala om att det finns ett regionalpris som bara är hälften av baspriset. 65000 kunder har redan uppnått det efter avtal med oss men det är inte nödvändigtvis känt i hela Skåne så det skall vi gå ut och berätta bättre om. På fråga varför brobizzavtalen är så korta, bara ett halvt år, hävdar marknadsdirektören att EG: s konkurrensregler sätter käppar i hjulet för längre avtalstider.
Men allmänheten har föga förståelse för sådana argument så han säger också:
– Vi vill gärna lyssna på våra kunder och undersöker just nu om det går att förlänga avtalsperioderna.
Men räkna inte med att det händer något på den fronten förrän senare i höst.
Några billiga endagsbiljetter är heller inte i sikte just nu om man skall tro marknadsdirektör Vestergaard. Om man skall våga sig på en försiktig summering har alltså inte Öresundsbron blivit den transportmässiga succé som konsortiet och anhängarna förutspått. Men - förbindelsen står ändå för hälften av alla resor över Sundet. 30 procent väljer att köra bil över bron, 21 procent tar tåget (som så här långt är den stora vinnaren), 43-44 procent använder färjorna Helsingborg-Helsingör och cirka fem procent flygbåtarna från Malmö till Köpenhamn.
De mest frekventa broresenärerna tycks vara människor i åldern 25-29 år. Nitton procent i den gruppen kör över dagligen eller nästan dagligen, tjugotvå procent en eller flera gånger i veckan.
Annars är det män mellan 50-59 år som utgör den största enskilda resandegruppen.
Och det är också de som utnyttjar bron mest. 63 procent av brobizzresenärerna är män, bara 37 procent kvinnor. Den riktiga Öresundsbrofloppen är fraktmarknaden. Konsortiet hoppades att femtio procent av den tunga vägtrafiken skulle välja bron - det har än så länge bara blivit hälften.
Brochefen Sven Landelius har i ett nyhetsbrev pratat om att "Tårtan Öresundstrafiken" som man delar med färjor och tåg, skall bli väsentligt större och att det är där man skall hämta framtida ökande intäkter.
Men samtidigt erkänner han att det i rådande konjunkturläge råder stor osäkerhet om hur snabbt och hur stor den ökningen faktiskt blir.
ulf.matson@kristianstadsbladet.se
Fakta
2,9 miljoner fordon har kört 47 miljoner kilometer över bron första året.
Vägtrafiken har transporterat 8 miljoner passagerare.
45500 tåg har kört 1 miljon kilometer över bron.
Järnvägen har transporterat 5 miljoner passagerare.
En olycka med personskada har inträffat på bron.
Den 4 september år 2000 noterade tågen sin miljonte passagerare.
14 dagar senare nådde biltrafiken dit.
17 januari år 2001 passerade bil 2000000 Lernackens betalstation.
Den 5 juni i år nådde Öresundstågen sin femmiljonte passagerare.
Personbilar står för 60 procent av vägtrafiken över bron, bussar 47 procent och lastbilar 22 procent.
15 juli år 2000 slogs trafikrekordet på bron då 22041 fordon passerade.
Julafton år 2000 noterades lägsta dagssiffran -- 2094 fordon.Åtta av tio skåningar och sju av tio själlänningar har inga problem hitta i broderlandet.
Fyra av tio skåningar har svårt förstå danska - men bara två av tio själlänningar svenska.
Fem av tio skåningar tycker Danmark är dyrt -– men bara två av tio själlänningar att Sverige är det.
En enkel broresa kostar idag 275 kr. Med brobizz kommer man efter fyra resor ned till 150 kronor. Motorcyklar betalar 150 kronor
ÖRESUNDSBROTRAFIKEN MÅNAD FÖR MÅNAD
ÅR 2000
Juli
från Sverige 258235
från Danmark 278929
totalt 537164
Augusti
från Sverige 171381
från Danmark 169774
totalt 341155
September
från Sverige 105273
från Danmark 104105
totalt§ 209378
Oktober
från Sverige 106360
från Danmark 107773
totalt 214133
November
från Sverige 93379
från Danmark 97105
totalt 190484
December
från Sverige 91331
från Danmark 95994
totalt 187325
ÅR 2001
Januari
från Sverige 79375
från Danmark 79551
totalt 158926
Februari
från Sverige 81862
från Danmark 82773
totalt 164635
Mars
från Sverige 91569
från Danmark 93176
totalt 184745
April
från Sverige 107206
från Danmark 110421
totalt 217627
Maj
från Sverige 121290
från Danmark 126727
totalt 248017
Juni t o m 28:e
från Sverige 132783
från Danmark 132802
totalt 265585