Kommunen mötte länkkritiker

I går möttes de: Nätverk Kristianstad, kommunen och Skånetrafiken, för att diskutera Kristianstadslänken. Det blev ett bollande med siffror och utredningar. Några frågetecken rätades ut, andra förblev krokiga.
Kristianstad • Publicerad 28 januari 2012
Foto: 
Pekande. Stadsbyggnadschef Anders Siversson förklarade bakgrunden till varför man bygger Kristianstadslänken.
Pekande. Stadsbyggnadschef Anders Siversson förklarade bakgrunden till varför man bygger Kristianstadslänken.Foto: 

I mitten av december lämnade Nätverk Kristianstad över en namninsamling till kommunstyrelsen som drygt 3 000 personer och 109 butiksägare hade skrivit under.

Namninsamlingen omfattade även tio frågor om berör förändringar där nätverket hyser stor oro över vilka följder länkens dragning kan få för trafiken och handeln i centrala Kristianstad.

– Tillgängligheten i centrum är a och o. Det är den vi är oroliga för. Kristianstad har en unik stadskärna som vi måste vara rädda om. Varför man slår sönder den för att vinna en minut för bussarna förstår jag inte, säger nätverkets Kenneth Andersson.

Kommunstyrelsens ordförande Pierre Månsson (FP) och ett tiotal experter från kommunens olika förvaltningar och Skånetrafiken mötte upp på kommunledningskontoret. Det vändes ut och in på siffror och fakta och det konstaterades att frågan är komplex, allt för komplex för att hinna ge enkla svar kring under ett möte på en och en halv timme.

Det här lär alltså inte bli den sista diskussionen om länken. Stadsbyggnadschef Anders Siversson redogjorde för bakgrunden och syftet med länken och Mats Améen, chefsstrateg på Skånetrafiken, förklarade vikten av en effektiv kollektivtrafik.

Parkeringssituationen har vållat stor debatt i Kristianstad och Johan Gomér från C4 Teknik gav en bild hur många p-platser det blir i slutändan. Färre centrumnära p-platser blir ett hårt slag för centrumhandeln, menar nätverket.

– Behovet av centrumnära p-platser enligt handelsutredningen ligger på 1 600 till 1 800 platser som minimum. Men det blir ett problem i augusti/september i år fram till juni 2013 då vi är nere på 1 580 platser, säger Gomér.

I takt med att ombyggnationerna står klara blir det fler, totalt drygt 2 000.

En del frågor fick sina svar, men många förblev obesvarade, anser Karin Appelqvist som ledde Nätverk Kristianstads talan under mötet. Hon betonar att nätverket inte är mot idén om en satsning på bättre kollektivtrafik. Det handlar om hur man genomför det och att man har ordentligt på fötterna när det gäller konsekvenserna innan omläggningen påbörjas. Och där brister det rejält, menar Karin Appelqvist.

– All biltrafik koncentreras till den norra delen som en direkt konsekvens av att Södra Kaserngatan stängs för biltrafik. Tillströmningen blir, via Snapphanevägen, huvudsakligen till Götgatan som får 2 000 fler bilar per dygn.

Ytterligare trafik kommer till på grund av Östra centrum och länken. Hon pekar på flera problemområden och menar att kommunen inte har gjort tillräckliga konsekvensanalyser.

– De borde göra en totalsimulering av hela systemet, inte var bit för sig. Dessutom har man inte förberett det kringliggande nätet med Långebrogatan, Härlövsängaleden och Rörvägen, vilket hade kunnat underlätta, säger Karin Appelqvist.

På en punkt var kommunen självkritisk. Kommunikationen med kommuninvånarna kunde ha varit bättre.

– Jag har stor respekt för synpunkterna. Vi har inget självändamål med att det här ska bli en kollaps. Men vi har misslyckats med att föra ut syftet och skälen till att vi bygger Kristianstadslänken, säger stadsbyggnadschef Anders Siversson.

I övrigt anser man sig kommunen ha full kontroll på de problem som eventuellt kan uppstå när trafiken leds om.

Maria Sällberg
Karolina Alfredsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.