Kristianstad centralt i Teliautbildning
Projektet har pågått i över 18 månader. Under projekttiden har dels ett helt nytt kompetensutvecklingsprogram tagit fram. Sedan har omkring 2500 anställda fått gå igenom programmet. – Allt arbete har skett från Kristianstad. Det har varit en centralpunkt, säger Bo Almström.
Totalt har utbildningsprojektet omfattat 20000 resursdagar uppdelat på de 2500 deltagande. Under den tiden har det på olika platser i landet genomförts kompetenstester, utbildning och efterföljande kunskapsprov.Man har även använt sig av e-learning som utbildningsform i projektet – det vill säga utbildning över Internet.
Det är främst medarbetare från Telias tre callcentrer som deltagit – de har utvärderat och fördjupat sina kunskaper. Det har gällt allt från Telias egna tjänster och produkter till att utveckla en ökad förmåga till en bra kunddialog. Kompetensutvecklingsprojektet är tänkt att vara så heltäckande som möjligt.
Projektet har blivit väl mottaget av personalen som deltagit, berättar Bo Almström.
För att kunna skräddarsy utbildningsprojektet har Telia förstärkt sin egen kompetens med en extern aktör. – Det har varit både intressant och utvecklande att delta i det strategiska kompetensarbetet inom Telia. Vårt engagemang i projektet omfattar alla led i processen, säger Fredrik Berndt från utbildningsföretaget Lexicon i Kristianstad.
Fredrik Berndt ingår i den tio man starka projektledningsgruppen. Han säger sig vara mycket nöjd med det kompetensutvecklingsprogram som tagits fram.
Förutom Lexicons kompetens har Telia bara använt sig av den egna personalen. Förutom projektets storlek så är även det unikt i sådana här sammanhang, berättar Fredrik Berndt.
Bo Almström betecknar kompetensutvecklingsprojektet som norra Europas största vad gäller antal utbildade.
jimmy.vulovic
@kristianstadsbladet.se