Lång kamp för lägre fart
I Sverige finns något som heter Nollvisionen. Den handlar om att få ner antalet dödade och skadade i trafiken till noll.
Ett grepp för att nå dit är att sänka farten i tätorterna till 30 km där bilar och oskyddade trafikanter blandas huller om buller. Skepparslöv och Vä är två tätorter utanför Kristianstad som knyts samman med ett stycke landsväg. I ena änden finns en skola, i andra bor rätt många skolbarn. För den sakens skull har kommunen byggt en speciell cykelväg separerad från den smala landsvägen. Dessutom har man sänkt farten till 30 km/timmen förbi skolan och krympt skolbarnens övergångsställe så att de snabbt skall kunna passera vägen.
Så långt ser det föredömligt ut.
Men Dan Andersson som bor på Vä-sidan är inte lika entusiastisk. Nej, i själva verket är han ganska förbannad på kommunens tjänstemän och fäder.
Och när man åker ut och hälsar på kan man förstå hans upprördhet. Följ med på en några kilometer lång resa som startar i Skepparslöv och slutar i Vä.
Först är det 50 km/timmen som det brukar vara.
När vi närmar oss skolan göms den triangelformade rödgula varningsskylten för barn djupt inne i en häck, kanske tycker man inte den behövs synas eftersom det är sommarlov just nu?
Fast i så fall är det svårt att förstå varför det är 30 km/timmen mellan 7.30 och 15.00 alla vardagar nu när skollovet startat och där inte finns några barn.
Så lämnar vi Skepparslövs tätort och kör ut mellan åkrarna. Här är tillåten fart 50 km.
Cirka 200 meter längre fram närmar vi oss en husklunga och ser vägen försvinna i en svag högerkurva över ett backkrön.
Då blir det plötsligt – 70 km/timmen!
Trots att flera hus ligger kloss intill vägen med delvis skymda utfarter och trots att här bor åtminstone två barnfamiljer med sammanlagt fem barn, höjs den tillåtna farten till svensk basfart på landsväg när åkrarna tar slut och husen dyker upp och vägen försvinner över backkrönet.
Logiken är inte helt solklar om man säger så. Och som om inte det skulle vara nog dyker det strax efter backkrönet upp en 90-graders högerkurva som man får vara rallymästare för att klara av i tillåten fart.
De som inte är rallyförare brukar hamna rakt fram ut i åkern, framför allt vintertid då det blir halt på vägen. 20-25 avåkningar per år brukar det bli, säger omkringboende.
Det här tycker Dan Andersson är uppåt väggarna. Han har skrivit och ringt både kommunens tjänstemän, till länsstyrelse och polis men ingenting händer.
Jo förresten, kurvan är vidgjord. Man satte upp vägräcken och såg till att det inte gick att gena i den.
– Men det mest angelägna, att sänka farten till 50, struntade man i att göra, säger han och fortsätter:
– Jag har frågat varför det är så här men tycker inte att jag har fått något ordentligt svar någonstans.
Dan Andersson med kontakter i väghållningsbranschen lät en expert titta på Skepparslövsvägen.
– Alla fakta säger att den inte får vara en 70-väg men ingen tycks bry sig, suckar trebarnspappan Det mest bekymmersamma tycker han är alla barnen som tvingas ut i den här trafikmiljön.
– Det har under årens lopp hänt ett antal incidenter men tack och lov ingen olycka.
– Men man kan ju fråga sig vem som bär ansvaret den dan det skulle hända något. Strikt regelmässigt är det säkert fordonsföraren men moraliskt menar jag det är kommunen som inte gjort något under alla år.
ulf.matson@kristianstadsbladet.se