Långa köer till Parkbiograferna
Trots publikanstormningen är bemanningen på biograferna oförändrad. Eurostar har tre anställda i Hässleholm, en normal biokväll sköter en person kassan – med godis- och biljettförsäljning, en annan river biljetter och visar film.
–Det är en normal och tillräcklig bemanning, menar Pär-Magnus Almquist. När vi väntar oss toppar i besöksantal tar vi också in extrapersonal.
Bengt Sandberg, föreståndare på Park 1-3, håller inte riktigt med:
–Problemet är att den som sköter kassan inte hinner med. Köerna är långa, samtidigt ringer många och vill boka biljetter. Ibland blir folk irriterade, och det har hänt att filmer visats med viss försening. Men vi gör verkligen så gott vi kan.
Sandberg menar att en separat bokningskassa är vad som behövs.
–Den skulle kunna vara gemensam för biograferna och teatern. Jag har presenterat ett förslag för Eurostar och kommunen. Det ligger i allas intresse att ge publiken så bra service som möjligt. Den här kvällen är en genomsnittlig fredag på Park. Eva & Adam, Cast Away med Tom Hanks och Almost Famous rullar vidare, men de flesta köar för att vara med om Sverigepremiären där Izabella Scorupco klättrar upp för K2. Vertical Limit heter filmen, en typisk Hollywoodaction som lockar en ungdomlig publik, jämnt fördelad på könen.
Bengt i kassan gör sitt bästa för att kösystemet skall fungera. Men han har en tuff uppgift, korridoren utanför salongerna är smal och de som inte i förväg lyckats välja mellan popcorn och kexchoklad blir bromsklossar. Följden är att filmen rullar igång först tjugo minuter efter utsatt tid.
Gissar att vi är omkring 130 personer som tar plats i Salong 1, den största på Park 1-3. Känslan går inte att jämföra med den som väcktes på gamla Park. Men komforten är den bästa, och bakom ett elegant silverdraperi projiceras de storas ansikten; bröderna Marx, Dietrich och Monroe. Ett stilfullt sätt att skapa nostalgisk förväntan i filmhus som annars är helt anpassade till den nya tidens krav med thx-klassat ljud och salonger utan härligt överdrivna utsmyckningar. Saken är klar; 2000-talets publik antas vara mer intresserad av Cola och popcorn än arkitekturens konstnärliga ambitioner.
anders.martensson
@kristianstadsbladet.se