Lärarfack vill att gymnasiet ges ny struktur
Lagom till terminsstarten passar Lärarnas Riksförbund, LR, på att lansera ett förslag på en ny gymnasieskola. I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Metta Fjelkner, ordförande i LR, att dagens kurssystem gynnar elever som väljer lättare ämnen och kurser för att nå ett högre meritvärde i slutbetyget. Sven Östergren håller med. – Det är inte riktigt bra att slå med den lätta hammaren, om vi ska skapa oss internationell konkurrens, säger han. Kanske borde vi ta det drastiska steget att minska antalet program för att eleverna ska lära lite tuffare. Om LR får gehör för sitt förslag ersätts dagens 17 gymnasieprogram med fyra till sex breda sektorer, varav en förbereder för högskolestudier. Övriga ska förbereda för specialiserade yrkesutbildningar. Eleverna ska få större möjlighet att kombinera ämnen och kurser och uppdelningen i teoretiska program och yrkesförberedande program suddas ut. Med färre program blir gymnasieskolan också mer överblickbar för elever och föräldrar. – Det finns alltid studiemotiverade, som vet precis vad de vill läsa. För dem som inte är så säkra kan dagens gymnasieskola vara ett enda virrvarr. Med färre program att välja på blir det lättare att överblicka systemet, säger Sven Östergren. LR vill också införa en gymnasieexamen. – Det är själva pudelns kärna. Vi behöver lägga upp en ribba, som eleverna ska ta sig över. Man ska inte kunna gå igenom gymnasiet med icke godkänt i alla ämnen. Som det är nu blir ungdomarna lurade. De går ut gymnasiet med IG och kommer inte in på någon högskoleutbildning. asa.pearce@kristianstadsbladet.se