Lättare att pendla utanför Skåne
Redan nu kör Öresundstågen hela vägen till Göteborg och Kalmar, men med SJ:s personal. För att få ett större, sammanhängande trafiksystem har Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Västtrafik och Länstrafiken Kronoberg begärt att få trafikeringsrätten från Malmö till Göteborg och Alvesta. Idag sade regeringen ja till ett försök från 2009 till och med 2016.
- Vi kommer att fokusera på arbetspendling över länsgränserna och ta fram pendlarkort. Resenärerna kommer också att få gemensam information och biljettsystem, så att det blir enkelt att resa, säger trafikdirektör Gösta Ahlberg på Skånetrafiken.
Om man ska åka tåg till Göteborg ska man kunna köpa biljetten på bussen, på samma sätt som i Skåne idag.
Trafikeringsrätten ändras just när det är tänkt att DSB First ska ta över Öresundstågstrafiken. Skånetrafikens ansvariga har hoppats på den här lösningen för att övergången ska bli så smidig som möjligt. Hade de inte fått trafikeringsrätten hade DSB First bara fått köra tågen till länsgränsen. Sedan skulle SJ ha tagit över.
- Då hade det kunnat bli mycket märkliga konflikter. Våra tåg hade fått vända vid Skånegränsen, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Lars-Ingvar Ljungman (m).
Samtidigt har SJ överklagat Skånetrafikens beslut om att ge uppdraget till DSB First. Kammarrätten väntas komma med besked inom några veckor.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson anser att det är viktigt att skapa förutsättningar för människor att pendla i en växande arbetsmarknadsregion.
- För regeringens del ser vi att det är en expanderande region. Det är viktigt att förenkla systemet för de resande, att ge enkel information och ett enkelt resesystem, säger hon.
Ingela Rutberg