GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Linnea & Basilika stärker handelsområdet

Ingen har väl kunnat undgå hur det växer ute på handelsområdet Väst. Nu har restaurangen Linnea & Basilika öppnat upp och är ett välkommet stop för alla handelsugna.
Publicerad 26 maj 2021 • Uppdaterad 27 maj 2021

Jack Pham, 23 år driver Linnea & Basilika på handelområdet Väst tillsammans med sin morbror Hai Le 44 år. Linnea & Basilika är en kedja och det finns totalt 15 restauranger. Jacks morbror har jobbat på flera olika Linnea & Basilika restauranger i olika städer för att lära sig hur kedjan fungerar och kände nu att han ville starta upp och driva en egen restaurang. Han frågade sin systerson om han ville vara med och Jack valde att flytta ner från Stockholm för att jobba i Kristianstad.

– Vi fick frågan om vi ville starta i Hässleholm eller här i Kristianstad. Vi tyckte både Kristianstad kändes lite roligare så vi valde det här, berättar Jack som säger att de har fått ett fantastiskt mottagande av alla gäster. – Vi är så glada för att så många har besökt oss och gett oss så fina lovord på sociala medier, det är ovärderligt, menar Jack.

Jack berättar att maten är 70% thailändsk och 30% vietnamesisk men att det är anpassat för svenskar då det inte alls är lika starkt som orginalrecepten. Allt görs från grunden och all mat lagas på morgonen, inget är fryst utan de jobbar enbart med färska råvaror. Jack berättar att hans morbror är väldigt noga med att det ska vara färskt och inget ska stå framme på buffén länge utan byts hela tiden ut mot nytt för att det ska hålla så hög kvalitet som möjligt.

Jack och Hai är båda inne på att man ska göra det man är bra på. – Vi har exempelvis inte sushi för det är vi inte bäst på, så det kan andra göra mycket bättre, vi gör det vi gör bra, menar Jack. Han vill även passa på att säga att om man beställer take away så kan man får maten levererad vid bilen. Får han önska en sak så är det att om det finns möjlighet så ring gärna en timme innan och säg att man vill hämta upp sin mat om en timme. Det har varit stressigt på helgerna och han vill ju inte att gästerna ska behöva vänta.

Jack vill också lyfta Martin som är ägaren av kedjan som satsar mycket på luftkonditionering av lokalerna. Det är dubbla entrédörrar för luftsystemet ska fungera så bra som möjligt och det inte ska dofta matos i lokalerna. Något som gästerna uppskattar och som är ännu ett steg för att det ska kännas fräscht.

När Jack får frågan om han hunnit se något av Kristianstad så säger han att än så länge är det inte så mycket då det varit mycket tid på jobbet. Men han har varit i Tivoliparken och ser fram emot att besöka teatern som han tycker är jättefin.

– Och jag har förstått att det är mycket handboll här så det ser jag fram emot att komma in i. Jag är uppväxt i Ängelholm och där har vi Rögle hockey och inte så mycket handboll men jag ser verkligen fram emot att sätta mig in i det, berättar Jack.

Carina AdamsbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.