Livsmedelsjättar letar efter lägen
Det har länge talats om att livsmedelskedjan Lidl är på väg att etablera sig i Sverige. Bland annat är de i full gång med att bygga i Bromölla, och i Halmstad byggs deras centrallager för hela Sverige. Tidigare har dock Lidl intresse för Kristianstad mattats av i takt med att lägen de velat ha inte kunnat erbjudas. Generellt sett vill de båda firmorna ha lägen som ligger nära vältrafikerade vägar, men också är i närheten av stora bostadskoncentrationer. – Lidl har haft uppe ett antal idéer om var de vill ligga i Kristianstad. Problemet är väl att alla lägen de föreslagit varit upptagna eller bokade, säger Ingvar Lövkvist. Men när kommunen inte kan erbjuda de lägen Lidl vill ha, vänder sig det tyskägda företaget till privata fastighetsägare. – Vi vet att de letar efter privata tomter. Men vi vet inte hur det har gått. Även danska kedjan Netto, som inlett ett samarbete med svenska Ica för att möta konkurrensen från Lidl, är och letar efter användbara områden i Kristianstad. – Vi har träffat företrädare för Netto, och de håller på att titta över lägena. Vi har talat om för dem vilka områden som är lämpliga och vilka som ingår i den handelsutredning vi gjorde i kommunen i fjol. Handelsutredningen föreslog högskole- och militärområdet, Österäng och Gamlegården som bäst lämpade ställen för livsmedelsbutiker. Däremot ansågs Hammar och Hammarslund som minst lämpliga. I exempelvis Hammar var det länge tal om att Bergendahls ville öppna att City Gross. Så har inte blivit, bland annat på grund av att företaget i så fall skulle få ta sin del av infrastrukturkostnaderna, enligt kommunen. Istället har det förts diskussioner om att Bergendahls mindre butikskedja, AG Favör, ska etablera en butik i närheten av högskolan, där Stridsvagnsvägen ansluter till Härlövsängaleden. Dessutom har sedan tidigare flera andra kedjor sagt sig visa intresse för att etablera butiker i Kristianstad. – Man vet sedan tidigare att livsmedelsförsäljningen inte ökar med några större siffror när det blir fler affärer i en stad. – Istället blir det en omfördelning –men konkurrensen kommer konsumenterna tillgodo, säger Lövkvist. Renée Lindholm, vd för Lidl Sverige AB, vill dock inte kommentera uppgifterna: – Vi kommenterar i dagsläget varken tidsplaner eller på vilka orter vi vill etablera oss i Sverige. Eftersom vi har så få konkurrenter finns det ingen anledning att berätta det och göra det enkelt för dem. clifford.johansen@kristianstadsbladet.se