Annons

Med buss mellan vägval

En buss kommer lastad – med vad? E22:s framtid! Under tre fredagstimmar försökte Vägverket Region Skåne fånga upp och jämka samman Kristianstads kommuns och länsstyrelsens åsikter om var nya E22 förbi Tollarp skall byggas. – Jag tycker att man fick större förståelse för varandras synpunkter, förklarade projektledaren Kjell Lindahl diplomatiskt.
Kristianstad • Publicerad 15 september 2001
Vramsån är ett känsligt område. Därför studerade delegationerna från länsstyrelse, kommun och vägverk extra noga passagerna över ån.
Vramsån är ett känsligt område. Därför studerade delegationerna från länsstyrelse, kommun och vägverk extra noga passagerna över ån.Foto: 
På väg utefter nya E22. På fredagen gjorde vägverket tillsammans med länsstyrelse och kommun en bussresa ut där nya E22 förbi Tollarp kanske skall gå fram.
På väg utefter nya E22. På fredagen gjorde vägverket tillsammans med länsstyrelse och kommun en bussresa ut där nya E22 förbi Tollarp kanske skall gå fram.Foto: 
Så här tycker vi inom kommunen. Kristianstads kommuns naturexpert Sam Skällberg förklarar kommunens ställningstagande för vägverkets Kjell Lindahl och Lars Örnfelt.
Så här tycker vi inom kommunen. Kristianstads kommuns naturexpert Sam Skällberg förklarar kommunens ställningstagande för vägverkets Kjell Lindahl och Lars Örnfelt.Foto: 

Dragkampen om nya E22 förbi Tollarp går vidare. Eller rättare sagt – kampen om att slippa den nya motorvägen som planeras. För det är så det är. Ingen vill ha den nya fyrfiliga motorvägen inpå husknutarna. Skälen som anförs är många. Några hävdar buller- och avgasskäl, andra att exceptionella natur- eller kulturvärden går till spillo. Och så vidare. Just nu slutför Vägverket Region Skåne sitt arbete. Målsättningen är att vägdirektör Richard Montgomery före september månads utgång skall kunna presentera vägverkets förslag till dragning av E22 från Hörby fram till Vä. Men en stötesten i slutarbetet blev att Kristianstads kommun och länsstyrelsen hamnade på något som måste betecknas som rena kollisionskursen. Populistiskt kan man uttrycka det så att kommunen vill dra E22 från den så kallade Folkvagnskurvan vid Sätaröd, förbi Tollarp på norra sidan fram till strax söder om motorvägen vid Vä. Det kallas A-alternativet och är med sina 32 kilometer kortast. Länsstyrelsen utgår också från Folkvagnskurvan men kommer i sitt C+Diagonalförslag betydligt närmare Tollarps tätort. Dessutom vill man ansluta på norra sidan redan vid Nöbbelövskorset där riksväg 19 från Ystad dyker upp. I ett sista försök att jämka samman de båda tunga remissinstanserna arrangerade Vägverkets projektledare Kjell Lindahl och planchefen Lars Örnfelt på fredagen en nästan tre timmar lång bussresa ut i trakterna där nya E22 skall dras fram. Med på resan fanns en manstark delegation från länsstyrelsen. Där sågs Mats Davidsson med miljöskyddsfrågor på sin lott, Hans Åström med kultur som specialitet samt kommunikationsdirektör Christer Janbo. Vidare var Anita Olsson med naturvårdsansvar samt Stefan Malmberg och Carl-Axel Stenberg som båda arbetar med samhällsbyggnadsfrågor, med i gruppen. Kristianstads kommun hade skickat sin naturvårdsexpert Sam Skällberg samt Åke Lindgren från stadsarkitektkontoret. Resan gick söderut fram till Nöbbelöv där bussen tog in på småvägarna genom byn och bort mot Träne. Sakta gick färden förbi Nöbbelövs Gårdsbutik och ett i plast insvept halmbalsförråd som såg ut som rena konstinstallationen. Man gjorde en sväng upp mot Tollarps Brukshundklubbs välskötta område där delar kan komma i farozonen innan färden fortsatte till Skättilljunga för en långpromenad på banvallen bort till bron över Vramsån. Här påbjöd Lars Örnfelt den av EU proklamerade tre minuter långa tysta manifestationen för terroroffren USA innan gruppen fortsatte vidare mot Årröd. – Det som var bra med dagens utflykt är att vi fått personliga kommentarer från kommunens och länsstyrelsens handläggare till deras respektive yttrande, förklarade vägverkets Kjell Lindahl efter resan. Samtidigt upplevde han det som att förståelsens för varandras synpunkter ökat, ja kanske till och med att de två tunga remissinstanserna litet närmat sig varandra. Något som säkert kan vara till nytta i den fortsatta behandlingen av E22-frågan. Dessutom kommer man att undersöka hur många jordbruksföretag som berörs i de olika förslagen. ulf.matson @kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons