Medeltid i skolan
27 elever samt personal från Regionmuseet fanns på plats för att delta i rollspelet. Alla hade klätt ut sig i kläder från medeltiden. – Vi vill levandegöra det medeltida livet kring Sankt Jörgens hospital. De flesta barnen i klassen passerar denna plats dagligen och vi vill med detta arbete ge eleverna större kännedom om sin hembygd. Det är många människor, både stora och små som har för dålig vetskap om hur det varit förr i tiden i hembygden, förklarar klassläraren Marianne Nilsson. Under vårterminen har Sånnaskolan i samarbete med museet arbetat kring medeltida liv och arkeologi. Projektet syftar till att ta fram en ny arbetsmetod för skolornas historieundervisning. Målsättningen är att öka samarbetet mellan skolor, museer, hembygdsföreningar och arkiv. I undervisningen lyfts arkeologi som vetenskap fram och konkretiseras med praktiska övningar, både vad gäller eget kunskapssökande och mer handfasta aktiviteter. En mycket viktig aspekt på undervisningen är det källkritiska tänkandet. Genom att projektet innehåller olika moment, både teoretiska och praktiska, som tar avstamp i den egna närmiljön, görs arkeologin levande. Lars Åström