Michael Anefur mötte kritiker
Kristdemokraten och vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden Michael Anefur (kd) inställde sig i Härlövsskolan efter eget önskemål med anledning av att eleverna hade skrivit insändare.
Bakgrunden till insändarna och även andra inlägg på Kristianstadsbladets debattsidor är huvudsakligen att Michael Anefur har uttalat att det till viss del är lärarnas fel att grundskoleeleverna inte klarar sig med sina kunskaper när de börjar på gymnasiet.
Men som diskussionen kom att utveckla sig på skolan, sträckte den sig över ett vidare fält. Anefur inledde med att berätta han är bekymrad över senare tids undersökningar av elevernas baskunskaper, bland annat en läsundersökning bland elever på första året på handelsprogrammet, som visar att över 30 procent av eleverna hamnar på nivå ett och två på en skala upp till nio.
–När jag frågade utredarna vad man klarar av att läsa på den nivån, svarade de att man kan läsa Kalle Anka. Det gör mig irriterad, sade Michael Anefur till eleverna. –Varför har du inte nämnt vilka skolor det gäller. Vi på Härlöv känner oss utpekade, vi är en skola där eleverna får lägre betyg än andra skolor i genomsnitt, var den första reaktionen från en flicka i klassen.
–Det finns även Härlövselever i den här gruppen. Där är elever från alla skolor, sade Michael Anefur.
Och så var diskussionen i full gång. En elev undrade hur politikerna skulle gå vidare med den kännedom de har fått.
–Debatten har satt de här frågorna i fokus mer än tidigare vilket är bra. Och i höst ska vi införa en ny organisation i skolan där det betonas vikten av utvärdering av verksamheten. Det kan vara så att det är lärarna som gör fel, påpekade en elev. Därmed följde en diskussion om den enskilde lärarens ansvar för betygssättningen. Klassens lärare Solveig Bäck menar att betygen sätts i samråd lärarna emellan och rektorn infogade att det finns nationellt gemensamma kriterier för vad som är godkänt. Michael Anefur vidhöll vid sin åsikt att ansvaret att ge en elev godkänt vilar på läraren.
Anefurs yttrande att det är lärarnas ansvar att säga ifrån när resurserna inte räcker till, togs också upp. Här påpekade Anefur att han inte tycker att allt handlar om för lite resurser.
–När det gäller att lära elever läsa, räkna och skriva, anser jag att det inte i första hand är en resursfråga.
–Hur länge har ni vetat om det här med elevernas otillräckliga kunskaper och varför har ni inte gjort något tidigare? undrade en annan elev. Elevernas frågor ledde därefter vidare in i alla tänkbara aspekter på undervisningen. Bland annat väckte en elev frågan om inte grundskolan och gymnasiet bör samarbeta i större utsträckning och senare ifrågasatte eleverna åldersblandad undervisning och efterfrågade betyg i ordning och uppförande.
Eleverna uttryckte också en viss vanmakt över att de kan påverka så lite, bland annat när det gäller undervisningens kvalitet. Samtalet kom att handla om möjligheten att påverka över huvud taget och Michael Anefur sade att han tycker att det är lättare än vad många tror att påverka politiker.
–Om tio personer ringer mig så tänker jag att nu är det folkstorm.
marcus.haraldsson
@kristianstadsbladet.se
fakta
n Eleverna i 9C på Härlövskolan hade följande önskemål för att förbättra elevernas kunskapsinhämtande:
Fler måste vilja bli lärare
Gymnasiet och grundskolan bör samarbeta mer så att elever och lärare på grundskolan vet vad de har att vänta sig
Anordna speciella dagar där elever på skolan kan ställa frågor till politiker
Avskaffa de åldersblandade klasserna.
Politikerna bör röra sig mer ute i skolorna
n Lärarna hade också önskemål:
Se till så att det finns kuratorer och fritidsledare, så att lärarna inte behöver ta alla uppgifterna
Arbetsro
Ge oss mer tid att utveckla oss inom yrket