Nils, sex år, är förtjust i att åka tåg

Nils Abrahamsson är sex år och gillar att åka tåg. Hade tåget gått hemma från hans hus hade han åkt mycket oftare.
Kristianstad • Publicerad 9 maj 2007
Att få åka med tåget är en upplevelse.
Att få åka med tåget är en upplevelse.Foto: 
Biljett är obligatoriskt när man ska åka tåg.
Biljett är obligatoriskt när man ska åka tåg.Foto: 
Stinsen Bengt-Arne Ivarsson i uniform berättar för Tormestorpsbarn om hur det var att arbeta i stationshuset.
Stinsen Bengt-Arne Ivarsson i uniform berättar för Tormestorpsbarn om hur det var att arbeta i stationshuset.Foto: 
Alla barnen har biljett och kliver ombord på rälsbussen för en kortare färd ute på Järnvägsmuseets bangård.
Alla barnen har biljett och kliver ombord på rälsbussen för en kortare färd ute på Järnvägsmuseets bangård.Foto: 
Så var det att åka tåg förr i tiden. Rälsbussen är från 50-talet. BILDER: BOSSE NILSSON
Så var det att åka tåg förr i tiden. Rälsbussen är från 50-talet. BILDER: BOSSE NILSSONFoto: 
Jonas Svensson, en äkta lokförare.
Jonas Svensson, en äkta lokförare.Foto: 

Det är skolvisningsvecka på Järnvägsmuseet i Kristianstad denna veckan och Nils är först ut tillsammans med sin grupp från Sjögårdens förskola på Österäng. Barnen provåker rälsbussen ute på museets bangård, konduktör Nils-Erik Olofsson har just klippt biljetterna och Nils Abrahamsson är förtjust.

– Det är bättre med tåg från huset, säger han. Då hade jag åkt mer.

Han åker tåg i bland, har nyligen varit på skidresa med tåg, men för det mesta blir det bil.

Lokföraren Jonas Svensson har, som flera andra medlemmar i Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, tagit en stund ledigt från sitt ordinarie jobb och kör den 50 år gamla rälsbussen för barnens skull.

– Det är ett stycke svensk nutidshistoria som vi får presentera, säger han. SJ och järnvägen hade stor betydelse för Sverige en gång i tiden.

Stambanan invigdes 1856 och landet knöts samman av rälsen, som underlättade för transporterna av gods och människor.

– Rälsbussen togs i bruk efter ångloken och räddade trafiken på många små banor, säger Jonas Svensson. Eftersom rälsbussen gick på diesel kunde lokföraren sköta flera sysslor. Det var mer ekonomiskt.

På Järnvägsmuseet i Kristianstad finns ett femtiotal lok, vagnar, ånglok, elektrolok och rälsbussar från slutet av 1800-talet och från 1900-talet.

– Det är 27:e gången som vi kör skolvisningsvecka och det är alltid lika gemytligt, säger Lars Buhrgard, förste intendent på Regionmuseet med ansvar för drift och utveckling av järnvägsmuseet.

Barnen får se sig omkring bland järnvägsvagnar, dressiner och annat spännande i utställningshallen och på bangården också, titta in i lok med koleldning och köpa biljetter av en stins.

– Hela museet lever upp under skolvisningsveckan, säger Lars Buhrgard.

Karin Hallengren

044-18 56 48

karin.hallengren

@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.