Nils, sex år, är förtjust i att åka tåg
Det är skolvisningsvecka på Järnvägsmuseet i Kristianstad denna veckan och Nils är först ut tillsammans med sin grupp från Sjögårdens förskola på Österäng. Barnen provåker rälsbussen ute på museets bangård, konduktör Nils-Erik Olofsson har just klippt biljetterna och Nils Abrahamsson är förtjust.
– Det är bättre med tåg från huset, säger han. Då hade jag åkt mer.
Han åker tåg i bland, har nyligen varit på skidresa med tåg, men för det mesta blir det bil.
Lokföraren Jonas Svensson har, som flera andra medlemmar i Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, tagit en stund ledigt från sitt ordinarie jobb och kör den 50 år gamla rälsbussen för barnens skull.
– Det är ett stycke svensk nutidshistoria som vi får presentera, säger han. SJ och järnvägen hade stor betydelse för Sverige en gång i tiden.
Stambanan invigdes 1856 och landet knöts samman av rälsen, som underlättade för transporterna av gods och människor.
– Rälsbussen togs i bruk efter ångloken och räddade trafiken på många små banor, säger Jonas Svensson. Eftersom rälsbussen gick på diesel kunde lokföraren sköta flera sysslor. Det var mer ekonomiskt.
På Järnvägsmuseet i Kristianstad finns ett femtiotal lok, vagnar, ånglok, elektrolok och rälsbussar från slutet av 1800-talet och från 1900-talet.
– Det är 27:e gången som vi kör skolvisningsvecka och det är alltid lika gemytligt, säger Lars Buhrgard, förste intendent på Regionmuseet med ansvar för drift och utveckling av järnvägsmuseet.
Barnen får se sig omkring bland järnvägsvagnar, dressiner och annat spännande i utställningshallen och på bangården också, titta in i lok med koleldning och köpa biljetter av en stins.
– Hela museet lever upp under skolvisningsveckan, säger Lars Buhrgard.
Karin Hallengren
044-18 56 48
karin.hallengren
@kristianstadsbladet.se