Nosabybor kräver högre säkerhet

Boende längs den ombyggda delen av Nosabyvägen är kritiska till åtgärderna som gjorts och kräver att säkerheten utreds. Men att bygga om ytterligare är orealistiskt enligt Vägverket.
Kristianstad • Publicerad 20 februari 2008

Ombyggnationen av Nosabyvägen har inte inneburit någon förbättring vad gäller säkerheten, snarare har situationen förvärrats.

Det anser boende längs södra sidan av den ombyggda delen. Störst är problemen mellan Prostens väg och Gustav Hellströms väg. En skrivelse har lämnats in till Vägverket från boende där man kräver att trafiksäkerheten utreds och åtgärdas. Magnus Skeppstedt är en av dem.

Vid ett tillfälle körde en personbil av vägen och in i hans trädgård. Grannen har varit med om samma sak.

- Det är mycket större risk att bilar kör av vägen nu när de har gjort den så mycket smalare. I och med refugerna kommer trafiken dessutom mycket närmare husen. Jag bor i svängen vid en av refugerna och de har fått en helt annan effekt en vad det var tänkt. Nu har det blivit en grej att kunna ta sig förbi dem i så hög hastighet som möjligt, säger Magnus Skeppstedt. Hastigheten på sträckan är ett annat stort problem, förklarar han, liksom bristen på säkra övergångar.

I skrivelsen tar man även upp att en flicka har varit nära att bli påkörd.

Förslag på åtgärder från de boende är bland annat vägräcke, ljusreglerade övergångsställen, trottoar på den södra sidan och hastighetsbegränsning till 30 kilometer i timmen. Anledningen till avsmalning och refuger med gångpassager var att få ner hastigheten, säger Björn Tillström, projektledare på Vägverket. Några större åtgärder är enligt honom inte möjliga. - Att bygga om mer är orealistiskt. Det här var ett dialogprojekt med de boende, men naturligtvis har man varit tvungen att prioritera åtgärderna. Smalare kan man knappast göra vägen.

Möjligen kan hastighetskameror sättas upp, men det handlar både om pengar och att antalet kameror är begränsat.

Att mäta hastigheten och sänka till 40 kilometer i och med det nya hastighetssystemet är andra tänkbara insatser, menar Björn Tillström.

- Problemet är väl att de som kör för fort gör det även om hastigheten sänks.

Karolina Alfredsson

044-18 55 69

karolina.alfredsson@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.