Ny containerlinje till Åhus hamn
Med den nya linjen stärker Åhus hamn sin plats som en av Sveriges större containerhamnar.
–Förra året var vi den svenska hamn som ökade mest på containersidan, säger Bo Svensson.
På bara två år har antalet containrar i Åhus hamn ökat från 8000 till dagens nivå på 25000 enheter per år.
–Vi hinner inte investera i samma takt som verksamheten växer, säger hamnbolagets produktionsledare Lars Jönsson.
Men i och med att containertrafiken nu utökas med till att börja med ett anlöp per vecka så har Åhus Hamn och Stuveri AB också behövt nyanställda.
–En person nu och det blir ytterligare en till sommaren, säger Lars Jönsson. Den nya containerlinjen ger nu företag i regionen möjlighet att skeppa gods från Åhus till Polen samt övriga världen via Tyskland.
Hamnchef Sten Lundell ser mycket positivt på trafiken mot det expansiva Polen. Det är elva år sedan han tillträdde som vd för hamnen och visionen var då att godstrafiken skulle överstiga en miljon ton.
Under det gångna året gick den visionen i uppfyllelse, då resultatet hamnade på 1033000 ton.
På måndag är nye vd:n Christer Andersson på plats på hamnbolagets kontor för att hinna bli varm i kläderna, innan Sten Lundell officiellt lämnar vd-stolen 1 juli. Agent för linjen är Andersson&Flood AB. De kör därmed två containerlinjer och en ro-ro-trafiklinje via hamnen i Åhus.
–Den nya containerlinjen är ett samarbete med rederiet Star Feeders i Dubai, som i sin tur leasar fartyget av rederi Lisco i Litauen, säger Tommy Segerud, vd på Andersson&Flood. –Star Feeders hanterar 300000 containrar per år och är intresserade av Östersjön och det expansiva skede som Baltikum är inne i.
–För vår egen del är vår vision att göra Åhus hamn till navet för containertrafiken i Östersjön. Och vi riktar nu också blickarna mot St Petersburg och Berlin.
Den nya containertrafiken till Hamburg/Bremerhafen-Gdynia-Åhus går motsols och redan om tre månader ska ytterligare en tur igång som går medsols.
karin.hallengren
@kristianstadsbladet.se