Ny spritsmak lockade pressen till Åhus

Vid årsslutet kommer all Absolut Vodka att destilleras i Nöbbelöv, och anläggningen i Åhus blir en smaksättningscentral. Det avslöjades för världspressen.
Kristianstad • Publicerad 17 januari 2003
Krister Asplund förklarar hur vaniljvodkan görs för en grupp utländska journalister från branschtidningar.Bild: WILLY ALM
Krister Asplund förklarar hur vaniljvodkan görs för en grupp utländska journalister från branschtidningar.Bild: WILLY ALMFoto: 
Glada budskap. Fabrikschefen Krister Asplund och Absoluts vd Bengt Baron visar fabriken och pratar om vodkan för nordamerikanska och engelska journalister.
Glada budskap. Fabrikschefen Krister Asplund och Absoluts vd Bengt Baron visar fabriken och pratar om vodkan för nordamerikanska och engelska journalister.Foto: 

Under torsdagen var representanter från den internationella pressen i Åhus för att se det senaste tillskottet – Absolut Vanilia. Den smaksatta vodkan som Kristianstadsbladet tidigare skrivit om. Under en halvdags besök spankulerade herrar och damer som normalt skriver om alkohol, drinkar eller spritindustrin omkring på fabriken i Åhus och bekantade sig med produktionsorten för en av de mest välkända spritsorterna bland deras läsare. Tiomannagruppen fick träffa Eric Näf, som varit projektledare för framtagningen, höra vd-n Bengt Baron berätta om förväntade framgångar – med fler smaker oftare lanserade – och se de nya reklamkampanjerna som Eva Kempe Forsberg ansvarar för. Naturligtvis fick de även provsmaka den nya vodkan. I en björkfanerad bar stod bartendern Per Holmberg och blandade drinkar med vaniljspriten som bas. – Det är fantastiskt roligt att vara här och se anläggningen, sa kanadensiska Hayley Godat, som jobbar för amerikanska herrmagasinet Razor. – Jag kommer att skriva om den nya smaken, det är mest intressant för våra läsare. Men jag undrar hur den tas emot – vanilj är mer en flickdrink. Samtidigt visar de nya recepten Absolut tagit fram att de försöker göra den mer maskulin. Frilansaren Kevin Brooker från Calgary var också förtjust: – En fantastisk ort, Åhus, och otroligt att bara 350 personer kan vara inblandade i en så stor produkt som Absolut Vodka. Jag tror inte att ni som bor här riktigt kan förstå hur stort Absolut är utomlands... Engelske John Rimmer från Duty Free News International konstaterade att i England är det mest de välbärgade som dricker Absolut, men att den nya smaken säkert kan attrahera nya målgrupper. Katie O’Neil från Wine & Spirit International and Drinks Bulletin prisade den nya smaken, men trodde att den fortfarande mest hörde hemma bland de exklusivare barerna i London. Eva Kempe Forsberg, som de senaste sju åren jobbat med Absoluts marknadsföring, kunde dock visa på nya kampanjer som dels ska presentera vaniljsmaken, dels marknadsföra Absoluts kvalitetstänkande på ett nytt sätt. – Vi kommer att utveckla vår annonsstrategi och fortsätta med temat två ord, svart botten och en flaska som syns helt eller delvis. Men efter 20 år är det dags att säga något nytt om Absolut... Kampanjen ”Heritage” startar med hela uppslag i tio exklusivare månadstidningar i USA, kommer att utökas till 30, och senare även gå i Storbritannien. Men det finns ännu inga planer på att starta den i Sverige. – Vi följer de lagar och regler som gäller på olika marknader. Så länge det inte är klart tillåtet med alkoholreklam tänker vi inte göra det heller, sa Bengt Baron. Men om det blir tillåtet (en tolkning av EU-regler pågår just nu i Marknadsdomstolen) tror han att de flesta kampanjer går att lyfta rakt över, eventuellt med bara en liten anpassning. Oavsett hur produkten marknadsförs, kommer den fortfarande att produceras i Åhus med omnejd. Men mot slutet av året kommer all sprit att destilleras i Nöbbelöv. Hittills har anläggningen levererat 82-procentig sprit till Åhus, där den sista reningen och smaksättningen ägt rum. Framöver kommer enbart smaksättning att ske i Åhus, och de två höga spritkyrkorna med kolonner blir reservkraft ifall produktionen i Nöbbelöv skulle kräva det. För tillväxt är vad Bengt Baron och medarbetarna hoppas på: – Vi är ganska unga på många marknader. Och vi har en liten andel totalt sett i USA. Så vi tror vi kommer att fortsätta växa. Där är de nya smakerna en viktig faktor. Clifford Johansen 044-18 56 40 clifford.johansen@kristianstadsbladet.se

ÅHUS
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.