Nypremiär för ÅHUSTÅGET
Ni kommer säkert ihåg de dramatiska februaridagar i år då Helge å var på väg att svämma över alla bräddar genom Kristianstad. Framför allt hotade vattenmassorna bryta igenom Hammarslundsvallen, spola bort järnvägen och lägga stora delar av centrala Kristianstad under vatten. Centralsjukhusets akutavdelning till exempel var en av många vitala samhällsintressen som kunde drabbas. Fem månader senare var situationen igår en helt annan. Solen sken, kvicksilvret steg mot plus tjugofem och klädseln var luftig sommarklänning eller lätt kavaj och kortärmad skjorta uppknäppt i halsen. Det handlade om återinvigning av Åhusjärnvägen – 17 kilometer normalspår som knyter ihop centralorten Kristianstad med kustförorten Åhus (eller är det kanske tvärtom...?). Ett antal honoratiores från kommunens politiska ledning, förvaltningschefer, Banverket och så vidare, samlades strax efter klockan elva igår förmiddag på Södra Station, jo Kristianstad har faktiskt en sådan som framför allt härbärgerar entusiasterna i Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar. Till välklingande toner från en mässingorkester anno dazumal, embarkerade sällskapet musiejärnvägens tågset; Främst ett 180 hästar starkt flaggprytt växellok Z49, därefter en mindre godsvagn, ett från sjukvagn till personvagn ombyggt ekipage från 1892 samt slutligen stoltheten, en boggiepersonvagn med sammetssäten och öppna plattformar. Prick 11.30 manade den professionelle tågmästaren Christoffer Frostensson från SJ, Malmö oss att ”taga plats och stänga grindarna”, varpå han gav klarsignal till likaledes professionelle lokföraren Peter Mogensen (som normalt kör tåg för BK Tåg på Österlen) att släppa loss de 180 hästarna. Sakta gled vi iväg mot destination Åhus på en tur som visserligen var tidtabellslagd så till vida att avgångs- och ankomsttider var satta. Att de sedan inte slaviskt följdes må skyllas på rådande omständigheter. Alltså stannade vi givetvis mitt ute på Hammarslundsvallen för att först få höra räddningsledaren Anders Pålssons beskrivning av de dramatiska vårveckorna då hela härligheten höll på att spolas bort. Sedan var det banområdeschefen Ulf Olssons tur att beskriva nybygget som skett rekordsnabbt och skall stå emot framtida vattenhot. – Vi var klara på bara sex veckor, förklarade han stolt och var inte mindre belåten över snabba enkla beslutsvägar och ett pris på ”bara” 4800 kronor spårmetern... Nåväl, slutsumman blir ändå i runda tal tio miljoner kronor. För det har man fått 2,1 kilometer nytt spår som lagts på 3240 träsliprar som vilar på drygt 19000 ton banvall. – Spåret håller för farter på upp till 70 km/timmen även om vi inte kommer att köra fortare än 40 km/timmen, förklarade Ulf Olsson också. Just detta sista besked väcker tankar på att sträckan förberetts även för efterlängtad persontrafik mellan Åhus och Kristianstad men sådan är inte aktuell, hävdade banområdeschefen. Fast å andra sidan signalerade såväl Banverkets Caroline Ullman-Hammer som kommunalrådet Bo Kristiansson tankar i den riktningen. – Personpendeltrafik är kanske inte en omöjlighet i ett långsiktigt perspektiv, tyckte Ullman-Hammer i sitt invigningstal. – ...vi är nog många som önskar att även persontrafiken skulle kunna återupptagas, förklarade en Bo Kristiansson som själv åkt badtågstrafik så att säga på riktigt. Annars förklarade båda att Åhusjärnvägen är viktigast i Sverige, ja kanske i hela världen – i varje fall sett ur ett strikt lokalt perspektiv. Äntligen kan godstrafiken till hamnen och företagen återupptas. Och det gynnar det miljön – järnväg och sjöfart är miljövänliga transportslag, deklarerade kommunalrådet Kristiansson. Fast närmast blir det nostalgisk badtågstrafik i helgen.