GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Per, 58, leder Lantmännen – har gått om Ikea i meningsfullhet: ”Stolta”

Lokalt kallas han för ”Kyllinga-Per”.
I övriga affärs-Sverige är han känd som ordförande för mångmiljardkoncernen Lantmännen.
Nyligen puttade Lantmännen ner Ikea från förstaplatsen över Sveriges mest meningsfulla varumärken.
– Det här var inte något jag tänkte mig när jag började engagera mig i Lantmännen för 20 år sedan, säger Per Lindahl.
Mosslunda • Publicerad 30 oktober 2022 • Uppdaterad 1 november 2022
Per Lindahl, Mosslunda gård, är sedan sex år ordförande för koncernen Lantmännen.
Per Lindahl, Mosslunda gård, är sedan sex år ordförande för koncernen Lantmännen.Foto: Lasse Ottosson

Halmen väntar på att bli uppvärmning i kycklingstallarna på Mosslunda gård. En bit bort tar medarbetare upp 100 olika sorters potatis – försöksverksamhet tillsammans med Hushållningssällskapet, som testar härdighet.

På gården tar Per Lindahl emot. 58-åringen från Kristianstad är en av Skånes största kycklinguppfödare, och har aldrig varit rädd för att säga vad han tycker. Oavsett om det handlat om att gå emot dåvarande Vin & Sprits ledning när de skulle köpa loss Nöbbelövsdestilleriet från bönderna 1995, eller att kritisera Kronfågel när de flyttade från Kristianstad.

Då lämnade han alla sina uppdrag hos dåvarande ägaren Lantmännen i protest mot beslutet. Två år senare gick han in i koncernstyrelsen igen.

För sex år sedan utsågs han till styrelseordförande för Lantmännen – ett av Sveriges största bolag, som går mot en omsättning på 55 miljarder kronor i år. För de tre första kvartalen är vinsten 1,5 miljarder.

”Förr var Lantmännnens logga något man mest såg på fodersäckarna” säger Per Lindahl, som nu är stolt över att varumärket signalerar trygghet till svenska konsumenter.
”Förr var Lantmännnens logga något man mest såg på fodersäckarna” säger Per Lindahl, som nu är stolt över att varumärket signalerar trygghet till svenska konsumenter.Foto: Lasse Ottosson

I en ny ranking över ”Sveriges mest meningsfulla varumärken” hamnar Lantmännen etta. För första gången sedan 2015 är inte längre Ikea i topp, utan tvåa. Undersökningen, Lynxeyes Purpose Index Sweden, mäter allmänhetens relation till de mest inflytelserika företagen.

Lantmännen får höga poäng för ansvarstagande och är ett av de företag som svenskarna litar mest på.

– Det känns fantastiskt roligt av många skäl. Dels vet jag att vi har många engagerade och dedikerade medarbetare som jobbar varje dag för att lyfta Lantmännen. Dels för att det är något vi som lantbrukare ska vara stolta över. Vi äger ett bolag som är rätt i tiden, i takt med konsumenterna och vi kan unna oss att vara stolta. Det vi gör på gårdarna hänger ihop hela vägen ända in i kylskåpet till konsumenterna, säger Per Lindahl.

– Det var inte något jag tänkte på när jag engagerade mig i Lantmännen för 20 år sedan, att varumärket skulle bli det mest meningsfulla i Sverige. För det mesta var Lantmännen en logga man såg på sin fodersäck.

Men hur har det blivit så?

– Vi ägs av 19 000 bönder, vilket i sig gör att det är ett långsiktigt företag. För oss ligger det i generna att man ska odla marken och vara rädd om den. På många sätt har vi lyckats förmedla det till konsumenterna också. Det blir inget reklammakande, utan trovärdigt när man gör något systematiskt och berättar precis vad man gör.

Torkan 2018 gav ett ökat fokus på svenskt lantbruk, säger Per Lindahl. Som då inspekterade sin torkade havre. (Arkivbild.)
Torkan 2018 gav ett ökat fokus på svenskt lantbruk, säger Per Lindahl. Som då inspekterade sin torkade havre. (Arkivbild.)Foto: Tommy Svensson

Han tror också det spelar stor roll att de är en kooperation, och inget börsnoterat bolag som måste prestera nya resultat i varje kvartalsrapport. Då kan de agera mer långsiktigt.

De senaste krisåren har också lett till ett ökat fokus på svenska livsmedel.

– Det började med torkan 2018. Plötsligt hade vi svårt att få upp gräs till djuren. Vi var inte längre självförsörjande. Sedan kom pandemin med tomma hyllor i butikerna, och sedan Ukrainakriget. Många av de faktorerna har lyft intresset för svenskt livsmedel. Då finns Lantmännen där som ett svenskt företag och stor aktör som har en tydlig agenda att jobba med en hållbar utveckling.

Per Lindahl driver kycklinguppfödning och lantbruk hemma på Mosslunda gård. Men 3-4 dar i veckan är han bortrest – uppdraget som ordförande för ett av Sveriges största bolag tar en del tid i anspråk.
Per Lindahl driver kycklinguppfödning och lantbruk hemma på Mosslunda gård. Men 3-4 dar i veckan är han bortrest – uppdraget som ordförande för ett av Sveriges största bolag tar en del tid i anspråk.Foto: Lasse Ottosson

I styrelsearbetet är han inte operativ i det dagliga arbetet, utan jobbar mer med strategier och långsiktiga förutsättningar som ska bidra till lönsamhet på gårdarna. Ett exempel nu är att de vill öka spannmålsproduktionen från sex till sju miljoner ton per år.

– Men det ska ske på samma arealer, utan att belasta miljön mer. Då krävs det utveckling i nya tekniker, nya sorter, växtförädling. Därför investerar vi 300 miljoner om året i forskning och utveckling.

Han är optimistisk. En genomgång Lantmännen gjort med forskare har visat att de kan öka skördarna med 50 procent fram till 2050, samtidigt som klimatpåverkan minskar 70 procent. Men då krävs det att de gör det på rätt sätt. Bättre hantering av gödsel är ett exempel.

GMO-grödor (genmodifierade) är ett annat sätt. Som privatperson är Per Lindahl för det:

– I min värld är det korkat att inte använda teknik som finns för att göra något långsiktigt bra för klimatet.

”Jag kan själv bli förvånad i affärerna över vissa prishöjningar, där jag ser att priserna gått upp på varor som inte borde kosta mer.”
Per Lindahl, lantbrukare och ordförande för Lantmännen

Även om intresset för svenska livsmedel är stort, handlar det i slutänden om vad konsumenterna väljer i affären. Det är inte lätt att köpa svensk fläskfilé för 199 kronor per kilo när den danska ligger jämte och kostar 79 kronor per kilo.

– När kunden står där med en 500-lapp och den ska räcka till matkassen, samtidigt som livsmedel blir dyrare, då kan man se att det svenska tappar lite nu. Samtidigt så kan jag själv bli förvånad i affärerna över vissa prishöjningar, där jag ser att priserna gått upp på varor som inte borde kosta mer.

Per Lindahl vill även locka nya generationer till ”världens bästa jobb, lantbrukare”. Han tror de varit för negativa i branschen tidigare, och måste bli bättre på att tala om fördelarna med att vara bonde, för att locka fler till att gå in i yrket.
Per Lindahl vill även locka nya generationer till ”världens bästa jobb, lantbrukare”. Han tror de varit för negativa i branschen tidigare, och måste bli bättre på att tala om fördelarna med att vara bonde, för att locka fler till att gå in i yrket.Foto: Lasse Ottosson

Han tar också upp att den svenska produktionen inte är den billigaste i världen.

– Vi har hårdare krav i form av miljöskydd, djurskydd och klimatkrav. Det är en utmaning för oss att hantera det.

Hur ska ni göra det?

– Man ska lägga kraft på det man själv kan påverka. Från att producera ännu billigare, vara skickligare, göra rätt saker. Sen sipprar det igenom hela vägen. Kostnaderna är den enda chansen vi har att påverka. Investeringar i energi som inte var lönsamt förr är kanske rätt att göra nu.

– Sedan tror jag att konsumenterna är beredda att betala en viss premie för att behålla den svenska produktionen, men den får aldrig bli större än absolut nödvändigt.

Fakta

Lantmännen

• Lantbrukskooperativet Lantmännen har verksamheter inom spannmål, maskiner, bioenergi och livsmedel.

• Koncernen har över 10 000 anställda, finns i ett 20-tal länder och ägs av 19 000 svenska lantbrukare.

• Några välkända varumärken inom koncernen är bland andra: Go Green, Axa, Kungsörnen, Korvbrödsbagarn, Finn crisp, Lantmännen foder (med fabrik i Åhus), samt jordbruksmaskinerna Fendt och Valtra.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.