Resten av Åhus hamn kommer att hägnas in

Efter kritik från Transportstyrelsen spärras mer av Åhus hamn av. Nu kommer även Lotsgatan att stängslas in och stängas för trafik som inte hör hemma i hamnen.
Kristianstad • Publicerad 22 februari 2013
Foto: 
Foto: 
Lotsgatan spärras av. Staket sätts upp längs skogsdungen och delar av Lotsgatan hägnas in när hamnen förbättrar säkerheten.
Lotsgatan spärras av. Staket sätts upp längs skogsdungen och delar av Lotsgatan hägnas in när hamnen förbättrar säkerheten.Foto: Bosse Nilsson

2006 började hamnen hägnas in ordentligt, efter att det kommit nya lagar om hamnskydd.

Alla hamnar klassades som risknivå ett, och det krävdes staket eller liknande skydd för att säkra mot terrorattentat, undvika obehöriga i hamnområdet och uppfylla krav enligt Schengenavtalet.

Men inhägnaden har inte varit tillräcklig, enligt Transportstyrelsen som kontrollerat området. Det innebär att hamnen nu planerar för att stängsla in mer.

– Allt område som är hamn kommer att vara inhägnat. Även den silo som är närmast slottsruinen. Vi kommer också att stänga av en del av Lotsgatan, och hägna in det område där Absolut har sitt lager, säger hamnens vd Fredrik Åsare.

Det innebär att vägen mot lotsstationen och även mot windsurfingklubben kommer att stängas av. Varför hägnas då den vägen in?

– Dels för att vägen ligger inom hamnområdet. Med tanke på hur de olika verksamheterna ser ut, hade vi fått så många olika grindar om vi skulle lägga lotsgatan utanför. Det är skyddsvärd verksamhet innanför.

Hur ska det lösas för vindsurfarna?

– Vi har en bra dialog med klubben. Det finns olika förslag, om att de ska få passera genom grinden eller också utnyttja den lilla försörjningsväg som finns från Täppetstranden och byggdes för eventområdet.

Uppsättningen av staket har redan börjat, och stolpar har delvis grävts ner i marken längs området, och i skogsdungen mellan eventområdet och hamnen.

– Men vi har problem med vintern, det är svårt att gjuta fast. Vi räknar med att staketet är uppe innan mars månads utgång. Sedan behövs lite tid för grindarna. Men till sommaren är nog allt på plats, säger Fredrik Åsare.

Kostnaden beräknas till cirka fem-sex miljoner kronor.

Lagen kom 2004 och staketet sattes upp 2006. Varför har inte mer gjorts tidigare, om nu Transportstyrelsen är kritisk?

– Det har jag svårt att svara på, hur andra tänkt. Men man har väl tolkat lagen annorlunda.

Eftersom hamnen varit inställd på att rätta till bristerna har den sluppit såväl böter som viteshot.

Lisa Kronnoje@kristianstadsbladet.se
Clifford Johansen
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.