Så kan mardrömsförarna stoppas

Med hjälp av bötesförvandling skulle de notoriska rattfylleristerna kunna dömas till upp till ett halvt års fängelse.
Men lagen används inte.
– Jag har aldrig använt den under min karriär, säger Pär Andersson som är chefsåklagare i Kristianstad.
Kristianstad • Publicerad 8 februari 2013
Foto: 
Åklagare Pär Andersson.
Åklagare Pär Andersson.Foto: 

Kristianstadsbladet kunde i går berätta om tre av de många förare som dömts för hundratals fall av olovlig körning, men ändå i princip är straff-fria. De har inga som helst tillgångar och böterna läggs bara på hög hos Kronofogden.

– Vi kallar dem för bötesimmuna, säger Pär Andersson, som är en mycket erfaren åklagare.

Inte unika

De tre personerna är inte alls unika.

– Det finns alldeles för många förare som gång på gång åker fast för olovlig körning. Många av dem har aldrig haft körkort och är påverkade, så det säger sig själv hur farliga de är i trafiken, berättar Pär Andersson.

Maxstraffet för grov olovlig körning är fängelse i sex månader, men i verkligheten är straffrabatterna stora.

Många gånger slipper förarna helt påföljd och andra gånger slås många olovliga körningar ihop i ett åtal. Trots det blir straffet oftast bara böter och villkorlig dom eller skyddstillsyn.

– Jag tror inte det skulle vara avskräckande om böterna förvandlades till fängelsestraff, det finns ingenting som stoppar de här förarna i längden.

Men om de sitter i fängelse på grund av bötesförvandling kan de inte vara ute och köra.

– Det stämmer. Vi kan bara följa praxis. Det är upp till politikerna om lagen ska ändras så den blir användbar, säger Pär Andersson.

– Jag vet inte om det finns en lösning, men det fungerar inte bra i dag, konstaterar han.

Lisa Kronnoje@kristianstadsbladet.se
Anders G Berquist
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.