Everöd hoppas få behålla helikopterbasen

Kristianstad Artikeln publicerades
Här vinschas Kristianstadsbladets reporter ned från räddningshelikoptern. Länk till det reportaget finns i texten.
Foto: Victor Lindstammer
Här vinschas Kristianstadsbladets reporter ned från räddningshelikoptern. Länk till det reportaget finns i texten.

Sjöfartsverket undersöker just nu nya möjliga placeringar för en framtida helikopterbas. Den nuvarande finns i Kristianstad, vilket fortfarande är ett hett alternativ om flygplatsen kan leva upp till samtliga kriterier.

Sedan snart ett år tillbaka har Sjöfartsverket sin tillfälliga bas för räddningshelikopterverksamhet i Everöd. Den fick på kort varsel flyttas från Kallinge i Ronneby då ett förändrat miljötillstånd gjorde att Sjöfartsverket inte längre kunde utföra sina övningar.

Kristianstad Österlen Airport vill fortsätta med att tillhandahålla basen.

– Ja, utan tvekan. För vår del har det varit väldigt positivt att stå bas för en så viktig verksamhet, säger flygplatsens vd Jonas Haak.

Sjöfartsverket är tvunget att göra en ny upphandling enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) och därför sonderar de terrängen efter andra intressenter.

Enligt Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket, är det Kristianstad och Ronneby som sticker ut mest när det kommer till helikopterbasens placering.

– Det är inte så att det finns jättemånga flygplatser i det här området som kan tillhandahålla det vi söker, säger Mattias Hyllert.

Han tycker att verksamheten i Kristianstad har fungerat väldigt bra.

– Jag utgår från att de studerar detta och att de kommer att söka. Sen är det den som bäst kan möta våra kriterier som vinner upphandlingen.

Kriterierna innebär bland annat att den framtida basen ska vara godkänd som flygplats av Transportstyrelsen, ha diverse förutsättningar för infrastruktur och ha miljötillstånd som tillåter helikopterflygning dygnet runt.

Sjöfartsverket väntas ta beslutet om den nya helikopterbasen under 2019.

Fakta

Sjöfartsverkets helikopterverksamhet

• Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning i Sverige. Efter ett riksdagsbeslut år 2011 övertog Sjöfartsverket ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2002 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmakten uppdraget att utföra den civila sjö- och flygräddningens helikopterinsatser.

• Sjöfartsverkets fem baser med räddningshelikoptrar finns i: Umeå, Norrtälje, Kristianstad, Visby och Göteborg. Basen i Kristianstad är tillfällig och det är oklart hur länge den ska finnas här. Tidigare var Ronneby en av baserna. Med helikoptern utförs uppdrag både över land och över vatten.

• 84 besättningsmedlemmar finns tillgängliga för de fem baserna. Av dem är 44 piloter, 20 vinschoperatörer och 20 ytbärgare. Alla är än så länge män.

• Räddningshelikoptrarna, av modellen AW139, är i beredskap dygnet runt, året om och är utrustade med dubbla vinschar och kan undsätta nödställda utan att behöva landa.

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.