Skånes andra länk ska binda samman Kristianstad

I Lund har kollektivresandet ökat med 90 procent sedan Lundalänken kom. Kristianstad har förutsättningar att få en lika stor ökning, enligt Skånetrafikens Mats Améen.
Kristianstad • Publicerad 24 januari 2012

När Lundalänken startades 2003 räknade Skånetrafiken med att resandet skulle öka 55 procent. När Skånetrafiken räknar antalet resenärer norr om Skånes Universitetssjukhus i Lund i dag är de nästan dubbelt så många som för tio år sedan.

Förra året gjordes tre miljoner resor med stadsbussarna i Kristianstad. Det finns bra förutsättningar för en lika stor ökning på Kristianstadslänken som på Lundalänken, enligt Mats Améen, chefsstrateg på Skånetrafiken.

- Det är en annan skala i Kristianstad, men de yttre förutsättningarna är ganska lika. Kristianstad har ett ganska stort kollektivresande i förhållande till stadens storlek.

Från 2008 till 2020 beräknar Skånetrafiken att resandet längs Kristianstadslänken ska öka med totalt 50 procent, baserat på den allmänna resandeökningen i Skåne i kombination med vad tidsvinster och färre förseningar tack vare Kristianstadslänken kan betyda.

Ingen ny linje

Kristianstad är den andra staden i Skåne som skulle få en egen länk. Anledningen är att det är långt mellan viktiga punkter som järnvägsstationen, Centralsjukhuset, Björkhem och högskolan.

- I vissa fall går det snabbare att promenera raskt till sjukhuset än att ta bussen i dag. Då är kollektivtrafiken inte konkurrenskraftig, säger Mats Améen.

Genom länken binds stationen, CSK, Björkhem och på sikt även högskolan samman. Genom att både stads- och regionbussar kör samma väg och stannar vid samma hållplatser är det enklare att byta. Med andra ord är Kristianstadslänken ingen ny linje utan en samordning av de linjer som finns.

"Horisontell hiss"

En buss varannan minut väntas turutbudet bli på sikt.

- När den ena bussen har gått ser man i princip nästan buss komma. Man kan likna det vid en horisontell hiss eller vid tunnelbanan i Stockholm, säger Mats Améen.

Kritiker är bekymrade över att det blir så mycket trafik i centrum att de boende kommer att störas av buller och ökad trafik, men enligt Mats Améen blir det inte så. Även om en resandeökning kan göra att bussarna blir fler väntas fler bilister parkera utanför stadskärnan när det blir lättare att åka buss.

- Kristianstadslänken leder å ena sidan till att kollektivtrafiken ökar. Samtidigt blir det mer attraktiv kollektivtrafik som dämpar biltrafikökningen.

Maria Sällberg
Ingela Rutberg
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.