Problem med Skånetrafikens nya biljettsystem

Skåne Artikeln publicerades
Foto: Mark Hanlon

Det gick inte att köpa biljetter via Skånetrafikens nyinstallerade biljettautomater eller mobilapp under måndagsmorgonen. Att problemen uppstått samtidigt uppges vara en slump.

På förmiddagen meddelade Skånetrafiken att de fått liv i de flesta av maskinerna och att appen fungerar igen.

På söndagen införde Skånetrafiken sitt nya biljettsystem. På måndagsmorgonen var det flera resenärer som inte kunnat köpa biljetter i de nya automaterna som hade installerats dagen innan.

– Vi jobbar intensivt med att lösa det här, sa Theresia Swanholm vid Skånetrafikens presstjänst på måndagsmorgonen.

Det gick inte heller att köpa biljetter via Skånetrafikens app och kundcenter. Enligt Skånetrafiken är det troligtvis en slump att appen och automaterna har strulat samtidigt.

– Biljettautomaterna är väldigt nya, så det kan vara därför de inte fungerat. Men vår app har vi haft igång sedan i mars 2017 och den brukar inte krångla. Det är lite oturligt att problemen uppstår just i dag, säger Theresia Swanholm.

På måndagsförmiddagen fungerade åter biljettköpen i appen och i de flesta av de nya biljettautomaterna, även om vissa problem kommer att kvarstå ett tag framöver. De gamla automaterna har hela tiden gått att använda.

– Alla maskiner som fungerade i går (söndag) ska fungera nu igen. Sen har vi flera nya maskiner som vi håller på att rulla ut. Så småningom ska alla maskiner vara igång i hela Skåne.

Vad har felet berott på?

– Jag har inte de tekniska detaljerna i nuläget. Vi har lagt all fokus på att få dem att fungera.

Under måndagsmorgonen lovade Skånetrafiken att ha överseende med att resenärer inte hade giltiga färdbevis. De som inte lyckades köpa biljetter uppmanades att exempelvis ta skärmdumpar på sina misslyckade köp i appen.

– Om någon reser utan giltigt färdbevis men har försökt köpa biljett så kommer våra förare och kontrollanter att vara flexibla så att våra kunder kan komma till jobb och skola utan allt för stora problem, sa Theresia Swanholm från Skånetrafiken på måndagsmorgonen.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.