Skolvalet ger demokratisk träning
Det drar ihop sig till elevrådsval på Härlövskolan. Nästa vecka avgörs det. Då skall de 22 som kandiderar till de elva platserna i rådet utses - fyra från 9:an, fyra från 8:an och tre från 7:an. Sex av kandidaterna kommer från klass 8 c: Fredrik Nilsson, Henrik Lovén, Johanna Mårtensson, Alexandra Ekstrand, Sofia Lövgren och Jonathan Nordström. De ser alla fram emot valet. Trots att de konkurrerar om platserna är de överens om väldigt mycket. Det gäller att använda den eventuella platsen i rådet till att försöka påverka elevernas situation till det bättre. Henrik Lovén har en klar bild av vad han skall göra om han blir vald: – Jag skall se till att det fattas mer direkta och konkreta beslut tillsammans med skolledningen. Gruppen tycker att frågor som dålig schemaplanering och dåliga bussförbindelser till och från skolan är bland de viktigaste att ta upp i elevrådet. Ibland har eleverna bara 15 minuter på sig till lektionen efter gymnastiken. Under den tiden skall de både hinna duscha och ta sig till nästa lektionssal. Det är alldeles för kort tid. De vill även förbättra för lärarna. Ibland måste de nämligen gå direkt från en lektion till en annan och det märks direkt om läraren är trött redan när han eller hon kommer. Irritationen och tröttheten märks tydligt, berättar de. Det blir ofta stökigt under de lektionerna. Ett annat exempel på en konkret fråga som borde åtgärdas, enligt kandidaterna, är bussförbindelserna. De ger ett exempel. Många elever får vänta på bussen från tio över tolv till klockan tre för att komma hem på fredagarna. Under den tiden blir det mest att man går och drar i väntan på bussen, berättar de. Genom att förbättra elevernas situation höjs utbildningskvaliteten: – Bra utbildning för alla är viktigt i en demokrati så att människor kan föra en bra diskussion utifrån sina åsikter, säger Henrik Lovén. Han får medhåll av Sollan Bäck, som är klassens lärare i svenska och samhällsorienterade ämnen. Hon försöker få in demokratifrågorna i undervisningen så ofta det går. – Jag tror det är mycket viktigt att eleverna får vara med att påverka sin situation. Då blir det roligare och lättare att lära, säger hon. Det krävs emellertid kunskap för att vara med och påverka. Dels faktakunskap om den demokratiska processen, men även kunskap om hur man förmedlar sina åsikter. Den kunskapen skall skolan bistå med, menar Sollan Bäck. Därför satsar hon stenhårt på att föra in den politiska mediaverkligheten i lärosalen. Demokrati kräver nämligen träning. Ett sätt är att granska medierna. – De har svårt att se skillnad på när det är nyhetsartiklar och när det är debattartiklar, säger Sollan Bäck. Eleverna får regelbundet diskutera det som står i tidningarna. Inte minst rapporteringen om Demokratikalaset har tagits upp av flera elever, som tycker det är synd att det inte kommer så många som man hoppades på. Samtidigt säger det att det inte är så konstigt med tanke på hur dyrt det är. Elevrådets nuvarande ordförande - Josephine Bendroth från årskurs 9 - ser också fram emot årets elevrådsval: – Detta är det första riktigt demokratiska valet till elevrådet på den här skolan i alla fall så länge som jag har gått här. Tidigare var det mer att man kom in i elevrådet på grund av att någon kompis var med, menar hon. Men i år har varje elev en röst och de elva elever som får flest röster vinner. – Det skall vara demokratiskt, fastslår hon. Henrik Lovén håller med. Men det demokratiska systemet kan inte fullbordas utan väljarna. För honom är deltagandet mycket viktigt - oavsett det gäller elevrådsval eller riksdagsval. – Det är bättre att rösta - även om man bara röstar blankt - än att bara strunta i det. Demokrati innebär inte bara rättigheter utan även skyldigheter. jimmy.vulovic @kristianstadsbladet.se