Snushamstring inför prishöjning
- Det är en klar och tydlig hamstringsvåg, säger Mikael Arnebert, informationschef vid Swedish Match.
Det märks i tobaksjättens snusfabrik vid Gullbergsvass i Göteborg.
Här går produktionen på högvarv inför en höjning som innebär sex-åtta kronor mer per dosa för dem som använder lössnus och tre-fem kronor mer för portionssnusarna.
Prishöjningen beror både på att tobaksskatten höjs och på att marknadsdominerande Swedish Match själv passar på att höja.
Samtidigt krymps innehållet i lössnusdosorna från 50 gram till 45. - Det gör vi för att det mildrar skatteeffekten för konsumenterna så att det blir ett mindre kontantutlägg, säger Mikael Arnebert.
Räknat per viktenhet beräknas höjningen hamna på mellan 35 och 40 procent.
Det är andra året i rad som priset på snusarnas dosor höjs rejält och i fjol hamstrades 13-14 miljoner dosor.
- Exakt hur många det blir i år kan vi inte bedöma än, eftersom det finns flera beställningstillfällen kvar innan skattehöjningen träder i kraft.
- Det blir inte lika mycket som förra året men ändå ett antal miljoner dosor. Förra året såldes omkring 220 miljoner dosor på den svenska marknaden, då inräknat den hamstring som föregick fjolårets kraftiga höjning av snusskatten. Prishöjningen då och hamstringen innebar en försäljningsnedgång första kvartalet i år och en vinstminskning med 150 miljoner kronor. Först tredje kvartalet hejdades nedgången.
Men i Norge går det bättre, vilket uppväger de svenska siffrorna.
- I Norge handlar det om en tillväxt på omkring två procent, säger Mikael Arnebert.
Över en miljon personer snusar i Sverige. En femtedel är kvinnor. (TT)
Göran Sjögren