Stor satsning på turismen planeras
I höst ska stiftelsen Regionen Kristianstad gå ut och informera lokala företagare om möjligheten att investera en femhundralapp per anställd och år, för att marknadsföra evenemangsstaden Kristianstad. – Det betyder att stiftelsen varje år kan få två miljoner kronor i stöd. Det är pengar som kommer väl till pass när vi ska locka hit turister, säger H Inge Gyllin, vd i Kristianstadsbladet AB. Inom stiftelsen Regionen Kristianstad finns representanter för kommunen, C4-sällskapet, Kristianstads Sparbank, Kristianstadsbladet, ABK och Handelsföreningen. Sex personer arbetar på heltid på stiftelsens nya skapelse Supportbolaget. De samordnar kultur-, nöjes och sportevenemang, till exempel de aktuella Kristianstadsdagarna. – När kommunen och de privata företagen satsar hälften av summan vardera, tar de också ett gemensamt ansvar för att något äntligen händer på , säger Åke Andersson, ansvarig samordnare vid stiftelsen Region Kristianstad. – Så fort vi börjar få in pengar, ska vi börja jobba praktiskt för att få igång attraktiva projekt. Än så länge vill han inte ge konkreta exempel vilken typ av projekt, men han nämner att evenemang i form av paketlösningar är intressanta. Hittills har stiftelsen mest hunnit ägna sig åt administrativa uppgifter. Men man har också sjösatt en nytt bokningssystem för människor som vill spela golf i nordöstra Skåne. – Vi har upprättat en bokningscentral. Turisten ska bara behöva ringa ett telefonsamtal, sedan fixar vi en paketlösning med hotellrum, taxiresa och allt annat som gör resan smidig. När 500-kronors-modellen tas i bruk är inte klart än, men förhoppningen är att det ska gå snabbt. Stiftelsen har känt ett politiskt stöd vid möte med kommunalråden Bo Kristiansson och Christer Ewe. – Nu handlar det bara om att de ska förankra besluten, säger Åke Andersson. ann.beyer@kristianstadsbladet.se