Sträckningen av E22:an mellan Fjälkinge och Gualöv är klar
Vägverket skickade sin begäran om regeringens tillåtlighetsprövning i går. Alternativet man valde har i utredningen och remissbehandlingen kallats Noll++ och är det alternativ som både Kristianstads och Bromölla kommuner förordat i sina remissvar liksom länsstyrelsen.
– Vi föreslår att vägen dras i ny sträckning söder om Fjälkinge för att sedan ansluta till den befintliga E22:an vid Bäckaskog, säger projektansvarige Hans Svensson på Vägverket. – Nu är det regeringens sak att granska det alternativ vi valt enligt miljöbalken. Vårt val innebär inte att vi lagt fast hur det lokala vägnätet ska se ut eller anslutningar. Det är ett arbete som kommer senare. Det här innebär enbart att Vägverket beslutat att förorda ett av alternativen, säger han.
En ny trafikplats föreslås byggas väster om Fjälkinge. Därifrån ska den nya vägsträckningen söder om byn utgå. Trafikplatsen blir också ny infart till Fjälkinge.
Förslaget innebär bland annat att den nya vägen hamnar längre bort från skolan. I underlaget för beslutet slår Vägverket fast att alternativet Noll++ sammantaget bäst motsvarar de samlade kraven.
– Alternativet innebär en kraftigt förbättrad boendemiljö i Fjälkinge och förbättrade utvecklingsmöjligheter för tätorten. Det sker inga intrång i värdefull natur- och kulturmiljö, konstaterar utredningen.
– De funktionella kraven på vägen uppfylls väl och det finns möjlighet att skapa goda kollektivtrafiklösningar, heter det vidare.
– Den nya vägen kommer att gå söder om Ekohallen, men eftersom vi föreslår en trafikplats vid Bäckaskog och att man behåller den gamla sträckningen som lokalväg kan trafiken till Ekohallen ledas in från det hållet utan att störa samhället, menar Hans Svensson.
Vägverket föreslår att vägen byggs ut till en motorväg med smal mittremsa till en total bredd på 26,5 meter. För etappen mellan Kristianstad och Fjälkinge finns en arbetsplan som föreskriver motorväg. Den ligger nu hos regeringen för lagakraftprövning.
Så sent som i fjol höstas godkände regeringen arbetsplanen för en utbyggnad till motorväg mellan Gualöv och Sölvesborg. Bland annat därför anser Vägverket att även etappen mellan Fjälkinge och Gualöv bör byggs som motorväg.
Men man hänvisar också till E22:ans stora internationella, nationella och regionala betydelse i infrastrukturen och betecknar E 22:an som den största och viktigaste trafikpulsådern i sydöstra Sverige.
lena.timelin
@kristianstadsbladet.se
Fakta / Arbetsgång
n Vägverkets beslut har nu skickats tillsammans med samrådsredogörelse och remissvar till regeringen för att prövas enligt miljöbalken. Den fortsatta gången blir att Vägverket ska ta fram en arbetsplan. I samband med det detaljplaneras dragningen inom korridoren och det lokala vägnätet planeras. När arbetsplanen fastställts och vunnit laga kraft ger den juridiskt tillträde till den mark som behövs för att bygga vägen. Pengar finns avsatta för en utbyggnad av sträckan under åren 2005-07.