Sylt på flaska – en storsäljare
Så säger Gunnar Danielsson, fabrikschef på Procordiaägda Önos i Tollarp.
Framgången beror på BOB Squeezy, den så kallade marmeladklämflaskan, som gör stor succé i Norden. Hittills har den gjort det i Sverige, Norge, Finland och är nu på väg att göra detsamma också i Danmark.
– Vi jobbar treskift och producerar ungefär 65 000 flaskor per dygn. Eftersom BOB Squeezy har tagits så väl emot i Danmark så får vi vänta och se vilka åtgärder vi måste vidtaga för att hänga med. I Sverige har marmeladen i klämflaska i dag en volymandel på lite drygt sex procent. Men eftersom vi också producerar den till både Norge och Finland och till Danmark sedan tre veckor tillbaka känns det som den är på stark uppgång. I Norge har den tolv procent av marknaden, vilket är för mig oerhört starkt, säger Gunnar Danielsson. Han har svårt att förklara varför den har blivit en succé.
– Jag tror att den är enkel att använda, framförallt av barn. Men även om Squezzy framställts som barnkoncept vet vi att det är många äldre som använder flaskan. Den är enkel att hantera och det blir inte så mycket kladd när man handskas med den. Sylten och marmeladen innehåller inga hela bitar. Dessutom slipper man att diska kniv eller marmeladskeden eftersom man kan använda Squeezyflaskan direkt när man skall ha sin sylt eller marmelad på smörgåsen.
Squezzy finns med jordgubb, hallon, lingon, äppelmos, apelsin och aprikosmarmelad. I Norge dessutom med blåbärssylt. Jordgubb och apelsinmarmelad är de två produkter som går bäst på marknaden.
Norrmännen äter dubbelt så mycket sylt som svenskarna.
– Jag kan inte säga varför det är så men Norge är ett syltätande folk, säger han.
BOB Squezzy säljs under olika varumärken. I Sverige gäller BOB, i Norge under Nora och Finland under Ekströms varumärke och Danmark under Den gamle Fabrikk. Tillverkningen startade för drygt två år sedan.
– Vi startade med en enkel utrustning och med låg kapacitet. Vi visste då inte hur det skulle utfalla. Och vi har haft svårt att producera vad marknaden kräver eftersom det gått så snabbt. Nu börjar vi dock hinna med och vi är i dag leveranssäkra, säger Gunnar Danielsson.
Konceptet kom från innovationsavdelningen.
– Flaskan finns i södra Europa där man har honung i den. Sedan har vi modifierat och utvecklat den. Jag kunde aldrig drömma om att det skulle bli tal om dessa volymer. Och det har fått till följd att våra underlevarantörer måste öka sin kapacitet för att få fram flaskor till oss, säger han.
Framtiden?
– För det första, om succén fortsätter, så måste vi se till att använda alla dygnets timmar. Att vi nu kör treskift beror på att måste få upp våra säkerhetslager så att vi är ordentligt leveranssäkra. Det borde räcka med tvåskift, men man vet aldrig. Vi har investerat sju miljoner kronor i vår fyllningsutrusning och i dagarna håller vi på att sätta in ny processutrustning för tio miljoner kronor. Och så måste vi öka kapaciteten med 20 procent.
Procordia Food i Tollarp är Nordens största tillverkare av sylt och marmelad och Procordias enda syltfabrik i Sverige. Där jobbar i dag 85 personer.
Fotnot: BOB är marknadsledare med 38 procent av syltmarknaden och 28 procent av marmeladmarknaden.
Hittills i år (vecka 30 2003) har det sålts 34 procent fler BOB Squeezy-flaskor ur butik än motsvarande period i fjol. Efterfrågan på BOB Squezzy ökar hela tiden. För den senaste fyraveckorsperioden har en BOB Squezzy en andel på 8,5 i värde och 6,1 i volym på den totala sylt- och marmeladmarknaden.
Lars Åström
044-18 55 00
lars.åström@kristianstadsbladet.se