”Tjejerna väljer bort öl”
Krogen har hög andel sprit- och ölförsäljning, säger Thimmy Andersson, delägare. Han ser också att efterfrågan på cider ökat på bekostnad av ölförsäljningen. – Generellt väljer tjejer hellre vin- och spritdrycker framför öl, säger han. Att invånarna i Kristianstad spenderar knappt 4000 kronor per person och år menar han inte är en anmärkningsvärd siffra. – Hur ofta man går på krogen är naturligtvis åldersrelaterat. Men går man en gång i månaden och det kostar några hundralappar varje gång så blir det den summan. Han trivs med att vara krögare i en krogtät stad. – Är utbudet stort blir folk mer benägna att gå ut. Dessutom stimuleras man att utveckla sin verksamhet när det råder konkurrens. I vårt fall handlar det om att vara både pub och restaurang och då är tillgängligheten viktig. Branschen sanerar sig själv, menar Thimmy Andersson, som tycker att det finns några för många lunchrestauranger i staden. Att jämföra omsättning per personal i Kristianstad med Stockholms siffror anser han vara missvisande då Stockholms krogar har mycket längre öppettider. – Vår försäljning är oerhört koncentrerad under timmarna mellan klockan 23 och två på natten. Hur är krogklimatet i Kristianstad, för gäster och för krögare? – Det känns som om det är på väg uppåt. Birgitta Mattisson 044-18 55 37 birgitta.mattisson@kristianstadsbladet.se