Annons

Turismen byter till sensommardräkt

Det glesnar i turistströmmen på Åhus gator men än är säsongen inte över. Turismen byter snarare ansikte på sensommaren. Nu kommer mest tyska, danska och holländska gäster. Barnfamiljerna är färre och besökarna verkar mindre nöjeslystna så här års.
Kristianstad • Publicerad 15 augusti 2001

– Det är som att dra ner en rullgardin. När skolorna börjar slåss dörren igen för den riktiga turistsäsongen, säger Glassbåtens ägare Sten Skoogh. Men helt slut på glassäsongen är det ändå inte och därför håller han öppet alla dagar augusti månad ut. Fina lördagar och söndagar under hösten kan det nog komma att serveras en och annan glass där också. Idag är det mest tyska och danska gäster ombord och speciellt tyskarna är glada i glass, berättar Sten Skoogh, som under högsäsongen har sålt omkring 300 liter glass per dag. Ett 20-tal skolungdomar har haft sommarjobb på båten. För ”Ostkupan”, som också ryms ombord, har däremot dörren slagit igen för säsongen. Abonnerade kräftskivor och ålagillen är vad som återstår. Flera restauranger har dragit ner på öppettiderna och butikerna i Åhus som varit kvällsöppna till klockan 19 har återgått till ”vintertid”. Klagar de turister som fortfarande kommer på att det finns för lite att göra i Åhus så här års? Nina Goedecke på Åhus turistbyrå har inte märkt av några klagomål. – De som kommer nu söker ofta ett litet hus och lugnet vid havet. De har sällan några barn och ungdomar med sig så kraven på aktiviteter är mindre. Det märks på bokningarna att semestrarna i norra Tyskland har börjat, säger Nina när hon just avslutat ett telefonsamtal på tyska. Men även svenska turister kommer fortfarande, men då för kortare tid. Dygnsuthyrning hör eftersäsongen till och gästerna kommer till exempel för Hantverksmässan och ålagillen. – Vi har normalt en topp i juli med omkring 11000 bokningar för att i augusti ligga runt 3000. Lika dålig som beläggningen var den regniga sommaren år 2000 med endast 1812 bokningar i augusti, lika bra ser årets siffror ut att bli när statistiken väl är klar. Enbart positiva toner hörs också från Åhus Vandrarhem. – Här klagar ingen på att vissa ställen stänger. Gästerna är i stället imponerade av att det finns flera restauranger som håller öppet året runt, säger Lars Ekelöf på vandrarhemmet. Där har man fullt hela den här veckan av en grupp militärer och några tyska familjer men sen börja det mattas av. Vandrarhemmet håller dock öppet hela året. -– Hektiskt nöjesliv är inte något som lockar turisterna på Åhus camping, berättar Henrik Wendel som arbetar i receptionen. –Här frågar de mer efter fiskemöjligheter, cykelleder och skogsvandringar. Många har varit här förr och vet att det inte är full turistsäsong nu längre. Tyskar och holländare dominerar bland de utländska gästerna men här har också varit besökare från till exempel Sydafrika och Ryssland, säger Henrik Wendel som imponeras av att flera återbesökare lärt sig svenska. Campingen har 412 husvagnsplatser och av dem har cirka 150 hyrt in sig för hela säsongen. Den 2 september tar sommaren slut för dem men redan nu är det stängt och tyst i många vagnar och bara ett svagt grillos kunde kännas vid lunchtid i går. Ett fåtal gäster bor på campingen året om. Inga fler varor köps in till kiosken och i söndags var sista dagen då receptionen var bemannad dygnet runt. – Vår hittills bästa sommar, konstaterar Leif Persson som i sex är drivit Nya Conditoriet i Åhus. Men från och med den här veckan blir det färre bullar att baka. Han är också aktiv i Köpmannaföreningen och berättar att sommarens kvällsöppna butiker i Åhus inte givit vad man hoppats på. Det är därför tveksamt om det blir någon upprepning nästa år. Den 9 september går sista långturen med flodbåten mellan Kristianstad och Åhus. På vardagarna går de kortare turerna endast med bokade grupper. De reguljära turerna går lördag och söndag men bara om minst tio fullvuxna personer följer med. Sill- och glassboden håller ut så länge det kommer gäster. nyheter@kristianstadsbladet.se

Av Ann Charlott Molin 044-289130
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons