Annons

Unga vill bidra till att rädda stadskärnan

Bevarandet av liv och rörelse i stadskärnan engagerar många, även unga. Nu vill Söderporteleverna bakom Orange Handel vara med och säkra stadens framtid.
Publicerad 10 december 2019
Oscar Grundström (försäljnings- och inköpsansvarig), Fred Wallgren (Ekonomiansvarig), Albin Svensson (VD), Arlind Spahiu (ekonomiansvarig), Jakob Ferm (kommunikationsansvarig), Carl-Johan Jarlung (marknadsföringsansvarig).
Oscar Grundström (försäljnings- och inköpsansvarig), Fred Wallgren (Ekonomiansvarig), Albin Svensson (VD), Arlind Spahiu (ekonomiansvarig), Jakob Ferm (kommunikationsansvarig), Carl-Johan Jarlung (marknadsföringsansvarig).Foto: Mikael Persson

Det nystartade UF-företaget Orange Handel har som mål att gynna Kristianstads innerstad genom att bidra till ökad handel. Affärsidén går ut på att sälja rabatthäften som ger förmånliga priser hos lokala butiker, caféer och salonger.

– Jag hade en idé som vi sedan utvecklade tillsammans, säger Carl-Johan Jarlung, marknadsföringsansvarig på företaget.

Annons

Tanken är att rabatthäftet ska locka konsumenter till att handla i de butiker där rabatter erbjuds. På så sätt hoppas de få fler att handla i fysiska butiker istället för online och därmed skapa mer rörelse i staden.

Viljan att gynna innerstaden grundar sig i en önskan om att Kristianstad ska vara en livlig stad som människor trivs i, men också i en oro över framtiden.

– Man ser ju att företag flyttar härifrån. Fler och fler lokaler står tomma i staden, säger Fred Wallgren, ekonomiansvarig.

De hoppas att Orange Handel ska kunna bidra till att förändra. De menar att det redan görs en del för att hålla centrum levande, men vill också själva ta ett ansvar i skapandet av en positiv förändring. Albin Svensson, vd, tycker att unga borde ta ansvar och ser deras företag som ett sätt att göra det.

– Det är vi som är framtiden. Om några år är det vi som ska säkra stadens överlevnad, detta är ett sätt att bidra och ta ställning, säger han.

Carl-Johan fyller i:

– Vi gör inte detta bara för att tjäna pengar, utan för att vi vill förändra.

Med lite hjälp av Handelsstadens Charlotte Svärd, som är rådgivare åt företaget, har de nu cirka 50 samarbetspartners i Kristianstad som bidragit med erbjudanden till rabatthäftet. Försäljningen kommer att äga rum på olika julmarknader i Kristianstadstrakten samt via sociala medier.

Fakta

Vad är ett UF-företag?

– UF (Ung Företagsamhet) är en ettårig gymnasieutbildning.

– Under utbildningen startar och driver eleverna ett företag, d.v.s ett UF-företag.

– Drivandet av företaget sker alltid med stöd av lärare och rådgivare från näringslivet.

– Just nu finns 10 547 aktiva UF-företag i Sverige.

– Idag driver 33 676 elever UF-företag.

Linn JönssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons