Vattenriket har fått året-runt-broschyr
Ekomuséet, stadsingenjörskontoret och turistbyrån har samarbetat med utformningen av den nya broschyren, som snart även kommer att finnas tillgänglig på internet. Till skillnad mot tidigare broschyrer riktar den nya sig särskilt till turister. Bakom layouten står Karin Magntorn, informationssekreterare, och Annelie Göransson, GIS-ingenjör. – Vi har bland annat valt bilder som ska väcka intresse och visa att det finns saker att göra året runt, berättar de. Och för att göra kartan över Vattennriket mer levande har de försett den med höjdkurvor. Fyllda och icke-fyllda vattendroppar visar på vilka platser det finns information i form av antingen segelskärmar eller något av de fyra utemuséerna. – Broschyren gör området tillgängligt för gemene man och ska stimulera till aktivitet, förklarar Tommy Gustavsson, turistchef. Tillsammans med Sven-Erik Magnusson, ekomuseichef, har han sedan en längre tid också arbetat för att skapa en portal till Vattenriket – ett ”Vattenhus” – vilket de räknar med ska bli verklighet så småningom. – Vi behöver ett regionalt landmärke som, likt Eiffeltornet, ska vara spekaluärt och samla all information och skapa sammanhang, förklarar Tommy Gustavsson. Innan ett sådant blir verklighet är det dock troligt att Vattenriket redan har fått internationell status som biosfärområde genom FN-organet UNESCO. – Folk därifrån har varit på besök och Vattenriket är ett av flera områden i landet som är aktuella att klassas som internationella biosfärområden, men vi står först på tur och väntar besked om ett par år, berättar Sven-Erik Magnusson. Den nya broschyren ser han som ett steg i den riktningen, för det handlar enligt honom om att aktivt visa att området, som totalt omfattar 100 000 hektar, lever upp till kraven. Kartan i broschyren täcker emellertid bara 8 000 hektar från Torsebro ner till havet. – Det utgör våtmarksdelen av Vattenriket, berättar han. Tommy Gustavsson betraktar Vattenriket som en av nordöstra Skånes fem ”spjutspetsar” i marknadsföringen gentemot turister. De övriga fyra är Ålakusten, Stenriket, Göingebygden och Humleslingan. – De ska locka besökare utifrån att bo, äta och göra saker som genererar pengar till bygden, förklarar han. Broschyren har fått en ”livslängd” på tre år av sina skapare och kommer under den tiden att delas ut gratis till alla intresserade. Peter Maunula 044-18 55 62 peter.maunula@kristianstadsbladet.se