Viktigt besked om E22 väntas imorgon
I morgon kommer ett besked som får stor betydelse för utvecklingen av Kristianstad. Vägverket presenterar då hur utbyggnaden av väg E22 prioriteras i en kommande tolvårsplan. För hela landets vägar finns det 149 miljarder kronor att fördela för drift, underhåll och utbyggnad av vägar samt miljö- och trafiksäkerhetsåtgärder. Att genomföra allt skulle kosta betydligt mer varför Vägverket behöver prioritera. Det är ett av syftena med det förslag till en nationell plan för vägtransportsystemet för åren 2004 till 2015 som Vägverket presenterar i morgon. Som underlag för planen har varje region inom Vägverket fått säga sitt, vilket Vägverket Region Skåne gjorde i somras. Vägverket i Skåne har utgått från två scenarier på ytterlighetsskalan, att man som minst får tilldelat 7,9 miljarder kronor och som mest, 10,9 miljarder. – Det kan hamna någonstans däremellan, säger Susanne Lindh, vägdirektör i Skåne. Med den lägre summan prioriteras drift och underhåll av befintliga vägar framför investeringar som utbyggnad av vägar. Med den högsta summan räcker det för tillräcklig drift och underhåll och investeringarna blir dubbelt så höga som enligt den lägsta nivån. I Skåne finns det för närvarande två större prioriterade utbyggnader av stamvägnätet (de större vägarna) som behöver göras. Den ena är utbyggnaden av E22 mellan trafikplatsen Hörby Norra och Vä samt utbyggnad av E6 mellan Vellinge och Trelleborg. – De andra större utbyggnaderna, som E4 vid Örkelljunga och E65 är redan igång, säger planeringschefen vid Vägverket i Skåne, Lars Örnfelt. E6 i söder anses vara mest angelägen av de två. Den byggs ut även med det mindre anslaget, medan att bygga ut E22 mellan Sätaröd och Vä till fyrfältsväg görs om man får en större ram. Däremot räknar Vägverket i Skåne att med det lägre anslaget, kunna bygga ut E22 mellan Hörby Norra och Linderöd till en mötesfri motortrafikled med två körbanor i ena fältet och en i det andra, samt en utbyggnad av fyrfältsväg förbi Linderöd. En lösning att bygga ut sträckan mellan Sätaröd och Vä till en 2+1-väg, är inte aktuellt, enligt Vägverkets underlag från i somras. Eftersom det ändå handlar om att bygga en i huvudsak ny sträckning, anser Vägverket i Skåne att det är ”lämpligt att utbyggnaden sker till fyrfältsväg direkt”. När förslaget presenteras i morgon kan förutsättningarna ha ändrats. – Det har skett en del omprövningar och diskussioner med Vägverket centralt, säger Lars Örnfelt. Sedan är det fortfarande en lång väg kvar. Förslaget ska ut på remissrunda innan det går till Regeringen för ställningstagande i augusti i år. Marcus Haraldsson