unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Fullskalig lek med sanningen

Vad är sanning och vad påverkar vår tolkning av det vi ser? Malmökonstnären Henrik Lund Jørgensen har skapat ett performanceverk där inte mycket är vad det till en början ser ut att vara. Kulturskribenten Torun Börtz har sett Lilith Performance Studios nya föreställning.
En verklig händelse omkring en man i Malmö för ett tiotal år sedan ligger till grund för Henrik Lund Jørgensens nya föreställning ”The Documentary”. Men vad är sant och falskt? Vår recensent bär med sig flera frågor hem.
En verklig händelse omkring en man i Malmö för ett tiotal år sedan ligger till grund för Henrik Lund Jørgensens nya föreställning ”The Documentary”. Men vad är sant och falskt? Vår recensent bär med sig flera frågor hem.
Foto: Petter Pettersson/Lilith Performance Studio

Prisbelönta Lilith Performance Studios i Malmö, som drivs av Linderödskonstnärerna Elin Lundgren och Petter Pettersson, ger varje år andra konstnärer möjlighet att sätta upp fullständiga performanceverk i de gamla industrilokalerna på Sofielund.

I höst är det Henrik Lund Jørgensens tur. Hans verk ”The Documentary” kan beskrivas som en iscensatt dokumentär om en medialt uppmärksammad händelse. Berättelsen som ligger till grund för verket inträffade verkligen i Malmö för ett tiotal år sedan. Men där någonstans tar den fasta marken slut. En stor del av ”The Documentary” kretsar just kring det i själva verket ganska vaga begreppet ”sanning”, om hur vi hanterar det och hur tidsandan kan få oss att vända det ut och in.

Möter personer

I små sällskap leds vi till det enda rummet efter det andra, rum som byggts upp som exakta kopior av platserna där händelserna utspelade sig. Vi möter personer som på olika sätt var involverade i det som hände och i det videoverk som Jørgensen filmade vid den här tiden. Allt känns grundligt underbyggt och jag fascineras över att stiga in i denna fullskaliga rekonstruktion av något som verkligen inträffat. Eller?

Föreställningen ”The Documentary” bygger på en verklig händelse i Malmö för drygt tio år sedan som väckte stor uppmärksamhet.
Föreställningen ”The Documentary” bygger på en verklig händelse i Malmö för drygt tio år sedan som väckte stor uppmärksamhet.
Foto: Petter Pettersson/Lilith Performance Studio

För varje rum ökar osäkerheten. Vad är egentligen botten i den här historien och i verket? Var finns sanningen? Personerna som vi möter, som står bara någon meter ifrån oss, ger ett trovärdigt intryck. Fast egentligen är de väl skådespelare? Eller kanske inte alla? Och videoverket som det refereras till och som ligger till grund för en stor del av ”The Documentary” – finns det ens det på riktigt, trots att vi får se ett utdrag ur det?

Något omtumlande släpps vi ut i Malmökvällen efter 40 minuters vandring i en annan tid och i andra rum. Funderar över vad det egentligen är vi just upplevt och inser att det är snudd på omöjligt att veta vad som faktiskt var sant, trots att allt framställts som otvetydiga fakta.

Vandring som fortsätter

Det finns också något, säkerligen medvetet, obehagligt över hela arrangemanget. Uppmanade att inte prata går vi tysta mellan rummen, vågar knappt hälsa på personerna vi möter i verket. Visst ska man acceptera spelets regler, men hur lång tid hade det tagit innan vi reagerat och ingripit om något som vi upplevt som brutalt hade inträffat?

”The Documentary” sätter på det här viset effektivt fingret på manipulationens väsen och på det faktum att sanning och trovärdighet inte alltid är varandras följeslagare. Ett verk att vända och vrida på långt efter det att vandringen tagit slut.

Just nu är Henrik Lund Jørgensen aktuell med en kort film på utställningen i Maglehem om Gerhard Nordström, en film som senare kommer att bli en del av hans större personliga utställning om just Gerhard Nordström. Denna utställning kommer att visas på Ystads konstmuseum, med början i februari 2021.

En av scenerna som möter besökarna av ”The Documentary”.
En av scenerna som möter besökarna av ”The Documentary”.
Foto: Petter Pettersson/Lilith Performance Studio

Performance

”The Documentary”
Av Henrik Lund Jørgensen
Visas på Lilith Performance Studio, Malmö till den 19 september